Co OBR może zalecić Brytyjczykom
Nowo utworzone biuro ds. odpowiedzialnej polityki budżetowej (OBR - Office of Budget Responsibility) w pierwszym raporcie z poniedziałku ogłosiło prognozę PKB dla brytyjskiej gospodarki za 2011 r. na poziomie 2,6 proc. wobec 1,3 proc. za 2010 r.
Jest to o 0,9 pkt. proc. poniżej ostatniej prognozy ministra finansów Alistaira Darlinga z końca marca ogłoszonej z okazji przedstawienia budżetu na obecny rok obrachunkowy 2010-11. W swych prognozach na 2011 r. Darling przewidywał przyrost PKB na 3,5 proc.
Za 2012 r. OBR spodziewa się PKB w wys. 2,8 proc., zaś w 2013 r. 2,6 proc. Dynamika wzrostu wyhamuje w 2013 r. w reakcji na zmiany demograficzne. Strukturalny deficyt budżetu ma się obniżyć ze 156,1 mld funtów w obecnym roku finansowym do 71 mld funtów w roku 2014-15.
Gospodarka brytyjska wzrosła o 0,3 proc. kdk w I. kw. 2010 r. wobec wzrostu o 0,4 proc. kdk w IV kw. 2009 r. i spadła o 0,2 proc. rdr.
Prognoza inflacji zakłada, iż w krótkim okresie jej poziom przewyższy 3,0 proc., a cel inflacyjny ustalony przez resort finansów na 2,0 proc. osiągnie dopiero w 2011 r. Szczytowym punktem bezrobocia osiągniętym w 2011 r. będzie 8,1 proc. wobec 7,6 proc. w br. W latach 2011-2014 stopa bezrobocia będzie się stopniowo obniżać w stronę 6,3 proc.
Obecny rząd konserwatywno-liberalny ustanowił OBR po to, by odpolitycznić prognozy gospodarcze.
Konserwatyści zarzucali poprzedniemu rządowi Partii Pracy, że jego prognozy są zbyt optymistyczne. Poprzedni minister finansów Alistair Darling bronił swoich prognoz tłumacząc, iż nie uwzględniały pogorszenia kondycji eurostrefy. Wskazał też, iż potrzeby finansowe rządu faktycznie okazały się niższe niż przewidywał rząd.
22 bm. minister finansów George Osborne przedstawi minibudżet przewidujący cięcia wydatków i nowe podatki, w tym najprawdopodobniej zwyżkę stawki podatku VAT z obecnej 17,5 proc.
Rolą OBR nie jest zalecanie wprowadzenia konkretnych podatków, ani kształtowanie rządowej polityki wydatków, lecz monitorowanie postępu resortu finansów na drodze do osiągnięcia wyznaczonych przez niego celów.
OBR może zalecać fiskalną konsolidację, lub poluzowanie polityki fiskalnej, jeśli w takie działania w jego ocenie dawałyby resortowi finansów perspektywę osiągnięcia celów wyznaczonych przez ministra finansów. Minister nie jest związany tymi zaleceniami, ale jeśli z nich nie skorzysta, to musi się z tego tłumaczyć przed Izbą Gmin.