Co to jest wykreślenie hipoteki? Tyle kosztuje decyzja
Spłacenie kredytu hipotecznego prowadzi do wygaśnięcia hipoteki, jednak nie oznacza to, że zostaje ona automatycznie usunięta. To właściciel nieruchomości musi zadbać o to, aby została ona wykreślona z księgi wieczystej. Co to jest wykreślenie hipoteki i jak do tego doprowadzić? Tyle kosztuje decyzja.
Aby określić czym jest wykreślenie hipoteki, najpierw należy wiedzieć, czym w ogóle jest wpis hipoteczny do księgi wieczystej. Hipoteka to ograniczone prawo rzeczowe, a wpisanie jej do księgi daje wierzycielowi zabezpieczenie na nieruchomości w przypadku, gdyby dłużnik nie spłacić swojego zobowiązania finansowego. Odbywa się to zwykle przy braniu kredytu hipotecznego.
W sytuacji, gdy osoba zadłużona nie pokryje swoich zobowiązań, wierzyciel ma prawo do żądania pokrycia roszczeń ze sprzedaży takiej nieruchomości. Wykreślenie hipoteki jest to więc odebranie wierzycielowi prawa do tych żądań. Wówczas nieruchomość zostaje całkowicie uwolniona od obciążeń finansowych, a jej właściciel odzyskuje możliwość swobodnego dysponowania nią. Możliwe będzie też zastawienie jej na nową hipotekę.
Do wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej konieczne jest wygaśnięcie zobowiązania. Odbywa się to, m.in. gdy zaciągnięte zobowiązanie zostanie spłacone lub zostaniemy z niego zwolnieni. W przypadku, gdy hipoteka jest zabezpieczeniem więcej niż jednej wierzytelności, konieczna będzie spłata każdego z długów. Wszystkie następne kroki w celu wykreślenia hipoteki podejmuje właściciel nieruchomości.
W pierwszej kolejności, aby wykreślić hipotekę, konieczne jest zdobycie zgody wierzyciela na to. Bank wystawia list mazalny, który potwierdza spłatę kredytu i jest to zgoda wypisanie hipoteki z księgi. Zgodę może wystawić każdy inny organ, u którego zaciągnięta została pożyczka. Może być to się firma, osoba fizyczna, gmina lub Skarb Państwa.
Niejednokrotnie list mazalny wysyłany jest przez banki automatycznie po wygaśnięciu zobowiązania, ale nie zawsze tak jest. Może być też tak, że placówka wydaje dokument tylko w przypadku złożenia specjalnego wniosku czy podania. Istotny jest jednak fakt, że wierzyciel po spłaceniu zobowiązania musi wystawić ten dokument na żądanie kredytobiorcy.
Następnie konieczne jest wypełnienie wniosku o wykreślenie hipoteki. W tym celu trzeba pobrać formularz KW-WPIS, który dostępny jest m.in. na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Wypełniony egzemplarz najlepiej przed złożeniem skopiować.
Wniosek o wykreślenie hipoteki należy złożyć w odpowiednim Sądzie Rejonowym w biurze podawczym Wydziału Ksiąg Wieczystych. Można to zrobić osobiście lub za pośrednictwem poczty.
Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej kosztuje 100 zł. Opłata ta jest stała i nie zmienia się. Obciążenie finansowe za tę decyzję leży po stronie osoby wnioskującej o wykreślenie, czyli spoczywa ono na właścicielu nieruchomości. Płatności można dokonać w kasie sądu lub dokonując przelewu na rachunek bankowy wybranego sądu.
Nie istnieją przepisy określające, kiedy na nasz wniosek sąd powinien wykreślić hipotekę z księgi wieczystej. To, jak długo trzeba będzie czekać, zależy od pracy sądu, w którym składaliśmy dokumenty. W przypadku mniejszych miast sprawa może się rozwiązać w kilka tygodni. W większych natomiast może ciągnąć się nawet przez kilka miesięcy czy rok.
Jeśli zależy nam na czasie i chcemy jak najszybciej wykreślić hipotekę, można złożyć specjalny wniosek o przyspieszenie wystawienia decyzji. Złożenie takiego dokumentu jest całkowicie bezpłatne i można to zrobić od razu przy składaniu wniosku o wykreślenie hipoteki.