Co zrobić, gdy nie ma prądu? W ten sposób można to zgłosić

Awaria prądu z pewnością zdarzyła się każdemu z nas. Gdy w naszym domu zabraknie prądu, od razu chcemy zgłosić problem i dowiedzieć się, kiedy awaria zostanie naprawiona. Gdzie można zgłosić brak prądu i o czym trzeba pamiętać przed dokonaniem zgłoszenia?

Co zrobić, gdy zabraknie prądu?

Powodów awarii prądu może być wiele i nie wszystkie wymagają natychmiastowej interwencji pogotowia energetycznego. Jeżeli w naszym mieszkaniu lub domu zabraknie prądu, to wówczas w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić bezpieczniki i upewnić się, czy nie wystarczy je wyłącznie ponownie włączyć.

Jeżeli problemem nie są bezpieczniki, to wtedy dodatkowo warto sprawdzić, czy brak prądu dotyczy tylko naszego mieszkania, czy np. całego bloku albo ulicy. Jeżeli tak jest, to najprawdopodobniej problem nie leży w naszym mieszkaniu, a więc awarię prądu powinniśmy zgłosić do odpowiedniej instytucji.

Reklama

Zgłoszenia należy bowiem dokonać, gdy:

  • awaria prądu występuje na większym obszarze,
  • zauważysz uszkodzenie sieci energetycznej, np. zerwane kable, iskry,
  • zauważysz uszkodzenia wejść do obiektów energetycznych, np. otwarte drzwi, zerwana kłódka.

Warto pamiętać, że nigdy samodzielnie nie należy dokonywać naprawy prądu, jeżeli nie posiadamy do tego odpowiedniej wiedzy i kwalifikacji. Nieprawidłowe obchodzenie się z urządzeniami elektrycznymi i siecią może bowiem grozić porażeniem prądem.

Jak i gdzie zgłosić awarię prądu?

Awarię energii elektrycznej można przede wszystkim zgłosić, dzwoniąc na bezpłatny numer pogotowia energetycznego pod numerem 991. Numer ten jest dostępny przez całą dobę, przez 365 dni w roku, dlatego zgłoszenia można dokonać o dowolnej porze i wtedy możemy być pewni, że otrzymamy odpowiednią pomoc tak szybko, jak to możliwe.

W przypadku usterki lub awarii prądu możemy również skontaktować się bezpośrednio z operatorem sieci energetycznej:

  • Energa - 801 404 404,
  • Tauron - 32 303 0 991,
  • PGE - 22 340 41 00,
  • Enea - 611 111 111.

Awarie prądu można także zgłaszać na stronie internetowej danego dostawcy prądu, choć bez wątpienia najszybszą opcją będzie po prostu kontakt z pogotowiem energetycznym.

Jak sprawdzić planowaną przerwę w dostawie prądu?

Niekiedy brak prądu może być związany z planowanym wyłączeniem energii elektrycznej, np. z powodu modernizacji urządzeń czy sieci. W takiej sytuacji planowane wyłączenia ogłaszane są z pięciodniowym wyprzedzeniem i najczęściej informacja o tym, rozwieszana jest na kartkach w okolicy planowanego wyłączenia.

Planowane wyłączenia prądu możemy również sprawdzić, dzwoniąc pod numer 991 lub sprawdzając na stronie internetowej swojego dostawcy prądu.

Kiedy za interwencję pogotowia energetycznego trzeba zapłacić?

Przed wezwaniem pogotowia energetycznego do awarii prądu bardzo ważne jest dokładne sprawdzenie, czy aby na pewno, prądu brakuje w większej okolicy, a nie tylko w naszym mieszkaniu. Jeżeli pogotowie energetyczne przyjedzie na miejsce i okaże się, że awaria prądu wymagała wyłącznie włączenia bezpieczników w naszym domu, to wówczas będziemy musieli zapłacić za interwencję z własnej kieszeni.

Jeżeli zaś awaria miała miejsce na klatce schodowej, to wtedy koszty za przyjazd pogotowia energetycznego poniesie zarządca budynku.

WG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: prąd | awaria | brak prądu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »