Coraz mniej luksusu w kryształach Swarovskiego?

Przedmioty zdobione słynnymi kryształami Swarovskiego od ponad 100 lat cieszą się popularnością. Głównie z jednego powodu - to luksus dla każdego. Pytanie tylko, czy luksus dostępny dla mas nadal pozostaje luksusem?

Historia tych niezwykłych kamieni zaczęła się w 1895 roku. Wtedy to młody szlifierz z Czech, Daniel Swarovski, założył w Tyrolu własne przedsiębiorstwo, w którym użył nowego wynalazku, jakim była automatyczna maszyna do szlifowania kryształów, dzięki której uzyskiwał kamienie wysokiej jakości. Niemalże od początku istnienia firmy, z kamieni Swarovskiego tworzono w zasadzie wszystko, czego tylko życzyli sobie klienci - żyrandole, ubrania, figurki, a nawet elementy mebli w całości złożone z wytworów Swarovskiego. W 1994 roku stworzono nawet zamek błyskawiczny zdobiony słynnymi kryształami, a pod koniec ubiegłego wieku - kryształowe tatuaże.

Reklama

Dzisiaj Swarovski jest niemalże wszędzie, popularne są zarówno kolczyki z kryształkami, jak i słuchawki, pendrive'y, a nawet długopisy. Kryształy stają się ozdobami gadżetów, mają sprawiać, że te postrzegane będą jako przedmioty ekskluzywne. - Kryształ jako kamień w chwili obecnej przeżywa swój renesans. Nie dotyczy to tylko i wyłącznie biżuterii - świata mody, ale i przedmiotów codziennego użytku - twierdzi Anna Orska, projektant biżuterii W.Kruk.

- Na jego podstawie projektanci mebli kreują nowy wizerunek siedziska, stołów z kryształowymi nogami, fasetowane są szklane naczynia i damskie obcasy. Tu inspiracją dla projektantów jest nie kamień, ale jego forma. A kryształowe żyrandole nie wiszą już tylko w pałacowych wnętrzach, ale też w przestrzeniach przemysłowych, centrach handlowych i naszych domach. Popularność tych kamieni to przede wszystkim pochodna naszego stylu życia.

A zmienił się on w sposób ekspresowy na przestrzeni ostatnich kilku lat. Dlatego kryształ możemy zobaczyć przyszyty do sukienki, w biżuterii oprawionej w złoto lub srebro, telefonie komórkowym, pendrivie i na wielu innych przedmiotach - wyjaśnia Orska.

Zastanówmy się jednak, czy umasowienie kryształków i wykorzystywanie ich do ozdabiania tak dużej liczby produktów nie dewaluuje przypadkiem marki?

Mamy już i wspomniane pendrive'y z kryształami Swarovskiego, i meble, i kolczyki, i żyrandole, a nawet słuchawki. - Wiele z czołowych domów mody użycza logo swojej marki dla wspierania sprzedaży produktów innych firm przy obopólnej korzyści partnerów. Podobnie jest również z marką Maxell, która swoim klientom oferuje słuchawki z krystalizowanymi elementami w ośmiu modnych metalicznych kolorach - mówi Filip Nakrewicz, brand manager marki Maxell.

Firma Hoop Polska, z okazji stworzenia nowego smaku limitowanej edycji wody Arctic i zmiany butelki produktu użyła wizerunku kryształu nie tylko na etykiecie, ale postawiła także na gadżet - długopis zdobiony kryształkiem Swarovskiego.

- Długopis z kryształkami Swarovskiego to nasz pomysł na gadżet, w związku z wprowadzeniem na rynek odmienionego Arctica. Kryształki Swarovskiego były zawsze modne, wdzięczne, trochę snobistyczne w dobrym znaczeniu tego słowa. Myślę, że dostępna elitarność jest dla nich idealnym określeniem - tłumaczy Edyta Bach, PR manager w Hoop Polska. Zafascynowany modą na Swarovskiego, Hoop szykuje jeszcze jedną niespodziankę z wykorzystaniem kryształków Swarovskiego.

Coraz więcej firm produkujących gadżety reklamowe proponuje przedmioty zdobione tymi kamieniami. - To co jeszcze jakiś czas temu było szczytem ekstrawagancji, dziś jest czymś codziennym, naturalnym, nie zaskakuje. Dlatego nie widzę w tym nic złego - mówi Anna Orska i zwraca uwagę, że jednak nie wszystko złoto, co się świeci. - Kryształ zdecydowanie zdominował świat designu. Jest to kamień, który zawojował rynek do tego stopnia, że wzbudza chęć posiadania u niejednej osoby - dodaje Orska. Jak twierdzą przedstawiciele firmy Diamonds International Corporation, marka Sworovski to przede wszystkim doskonały marketing i efektowny design, które mają decydujący wpływ na cenę kryształów.

O tym, czy luksus dostępny dla każdego, szyty w zasadzie na miarę konkretnych grup docelowych, pozostaje wciąż luksusem, nikt nie chciał się oficjalnie wypowiadać.

Kinga Nurska

Brief.pl
Dowiedz się więcej na temat: kamień | kryształy | luksus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »