Cyfrowa rewolucja nadal przed nami
Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej. Przepisy projektu będą dotyczyły warunków konkursu na operatora pierwszego multipleksu, na którym znajdą się m.in. TVP 1, TVP 2 i TVP Info - podało Centrum Informacyjne Rządu.
Nadawanie w systemie cyfrowym oznacza lepszą jakość obrazu i dźwięku i telewizję wysokiej rozdzielczości (HDTV). Transmisja cyfrowa to także większa efektywność wykorzystania częstotliwości radiowych, dzięki czemu możliwe będzie m.in. zwiększenie oferty programowej czy obniżenie kosztów nadawania pojedynczego programu. Cyfryzacja umożliwi także nadawanie obrazu w różnych formatach, np. panoramicznym, a˙także równoległe nadawanie w kilku ścieżkach dźwiękowych.
Dzięki niej rozwiną się też usługi dodatkowe - np. pay-per-view (płacenie za konkretny program) czy e-commerce (sprzedaż on line). Możliwe będzie też m.in. wprowadzanie "kodów rodzicielskich", blokujących dzieciom dostęp do programów przeznaczonych dla dorosłych.
Przepisy projektu ustawy będą dotyczyć nadawców programów telewizyjnych, w tym Telewizji Polskiej, operatorów sieci kablowych, operatorów satelitarnych platform telewizyjnych, innych podmiotów rozprowadzających programy telewizyjne w sposób bezprzewodowy, przedsiębiorców telekomunikacyjnych, sprzedawców odbiorników cyfrowych, konsumentów oraz organów administracji publicznej.
W ustawie zostaną określone warunki do przeprowadzenia konkursu na operatora pierwszego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej. Jednym z warunków przystąpienia do konkursu będzie obowiązek rozpowszechniania 3 programów telewizji publicznej, tj. TVP 1, TVP 2, TVP Info (do 31 lipca 2013 r.) oraz uprawnienie do rozpowszechniania 4 programów wybranych przez operatora tego multipleksu spośród programów koncesjonowanych lub emisji programów w standardzie HD. Drugi multipleks zostanie przeznaczony do rozpowszechniania innych programów analogowych: Polsat, TVN, TV4, TV Puls.
będą zobowiązani do zapewnienia gospodarstwom domowym powszechnego i nieodpłatnego dostępu do programów cyfrowych. Po 1 stycznia 2011 r. telewizyjne odbiorniki cyfrowe przeznaczone do sprzedaży detalicznej powinny umożliwiać odbiór wszystkich bezpłatnych programów naziemnej telewizji cyfrowej w wysokiej i standardowej rozdzielczości.
Multipleks jest kombinacją kilku programów telewizyjnych oraz różnych usług dodatkowych, przesyłanych w jednym kanale częstotliwości. Operator multipleksu odbiera programy i usługi od nadawców, łączy je i przesyła do odbiorców. W 2011 r. - zgodnie z założeniami KRRiT - programy naziemnej telewizji cyfrowej będzie można oglądać w całej Polsce.
Dzięki przejściu na nadawanie cyfrowe, częstotliwości analogowe zostaną zwolnione i będą mogły być wykorzystane m.in. na inne multipleksy naziemne, internet szerokopasmowy i telewizję mobilną (dostępną m.in. w telefonach komórkowych).
2013 rok - to w planach rządu termin zakończenia procesu cyfryzacji mediów w Polsce. Tymczasem, jak wynika z badań On Board PR Ecco Network i PBS DGA nadal stan wiedzy Polaków w tym zakresie jest niewielki. Blisko połowa społeczeństwa (44%) w najbliższym czasie nie zamierza przejść na odbiór telewizji cyfrowej.
Z badania On Board PR Ecco Network i PBS DGA wynika, że blisko połowa (44%) Polaków nie zamierza aktywnie uczestniczyć w zmianie systemu nadawania na cyfrowy. Nie mamy też wiedzy na temat korzyści, jakie zmiana ta za sobą niesie. W ciągu najbliższego kwartału jedynie 3% respondentów planuje zmianę technologii odbioru, a do końca roku tylko 7% społeczeństwa.
Wyniki najnowszego sondażu wyraźnie wskazują na wpływ zamożności gospodarstw na decyzję
o przejściu na odbiór TV cyfrowej. Najmniej zamożne gospodarstwa wyróżniają się niechęcią
do zakupienia odpowiednich urządzeń. Wbrew pozorom na wsiach sytuacja nie wygląda najgorzej - odbiór TV cyfrowej jest tam bardziej powszechny niż w miastach, wynika to ze słabych warunków odbioru telewizji naziemnej. Jednak mimo to wciąż istnieje znaczna grupa (37%) mieszkańców wsi, którzy w ogóle nie planują przejścia na odbiór cyfrowego sygnału - komentuje Tomasz Dziedzic, PBS DGA.
W ciągu najbliższego roku najchętniej na odbiór telewizji cyfrowej przejdą osoby na stanowiskach kierowniczych (20%), uczniowie i studenci (15%) oraz osoby prowadzące własną działalność (14%).
Z badania On Board PR Ecco Network i PBS DGA wynika, że 34% Polaków korzysta już z odbioru telewizji cyfrowej. Oznacza to, że tylko 1/3 społeczeństwa zdecydowała się na dodatkowe wykupienie pakietu telewizji cyfrowej. Wśród odbiorców największą grupę stanowią osoby w wieku produkcyjnym (25-29 lat) - 45%, najmniejszą (21%) osoby powyżej 59 roku życia.
Nadawanie cyfrowe ma wiele zalet m.in. umożliwia powszechny dostęp do szybkiego Internetu, pozwala na łatwe i bezpieczne dokonywanie zakupów za pośrednictwem domowego telewizora. Pozwala też na znaczne poszerzenie oferty programowej, ponieważ w miejsce jednego kanału w systemie analogowym, wejdzie kilkanaście nowych kanałów cyfrowych. Jednak zmiana ta to także poważne wydatki, które będą musieli ponieść nie tylko właściciele stacji telewizyjnych, operatorzy przesyłający sygnał, ale także każdy z nas. Aby móc odbierać cyfrową telewizję, konieczny będzie zakup dodatkowego sprzętu. Może to być nowy, dostosowany do technologii cyfrowej telewizor czy radioodbiornik lub specjalny dekoder, przedłużający życie tradycyjnym odbiornikom analogowym. Tak czy inaczej warto odpowiednio wcześniej rozpocząć komunikację w tym zakresie, aby zwiększyć świadomość zmiany i związanych z nią wydatków - podkreśla Dorota Ciszek, Dyrektor Działu Media, Culture & Entertainment w On Board PR Ecco Network.
Jak wynika z badania On Board PR Ecco Network i PBS DGA przy wyborze platformy cyfrowej
i telewizji kablowej dla połowy Polaków (50%) najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje jest cena. 34% bierze pod uwagę ofertę programową, a tylko 6% oferowane rozwiązania technologiczne. Dostępność w miejscu zamieszkania nie jest istotnym ograniczeniem. Ten aspekt bierze pod uwagę niecałe 11%.
Przy wyborze pakietu i nadawcy telewizyjnego istotne znaczenie odgrywa oferta filmowo-serialowa nadawcy - 59% Polaków uznało ją za najważniejszą. W drugiej zaś kolejności bierzemy pod uwagę ofertę programów popularno-naukowych - 49%. Wybierając pakiet i nadawcę znacznie rzadziej kierujemy się natomiast możliwością szerokiego wyboru programów sportowych (35%) oraz informacyjnych (43%).