Czeka nas bezalkoholowy cios
Całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych może spowodować podwyżkę cen paliw nawet o 10 gr na litrze.
Skutki pomysłu 17 senatorów całkowitego zakazu sprzedaży na stacjach benzynowych alkoholu w trosce o bezpieczeństwo kierowców, mogą być dla koncernów paliwowych opłakane.
Gazeta "Parkiet" podaje przykład PKN Orlen. W strategii koncernu tzw. sprzedaż pozapaliwowa do roku 2013 ma stanowić 24 proc. przychodu stacji benzynowych, a zdaniem "Parkietu" cel ten osiągnięto już w roku ubiegłym.
Większość tego typu przychodów pochodzi ze sprzedaży alkoholu, papierosów i prezerwatyw, a jak mówią przedstawiciele branży, na handlu tzw. wyrobami akcyzowymi czyli alkoholem i papierosami stacje wypracowują 40 proc. marży. Na zakazie sprzedaży alkoholu w stacjach Orlen może stracić nawet 100 mln zł.
Przedstawiciele sieci, z którymi rozmawiała gazeta uważają, że decyzja ta może spowodować podniesienia marży na paliwach o kilka groszy, nawet do 10 gr na litrze.
Więcej w "Parkiecie".
_ _ _ _ _
Modelowa marża rafineryjna grupy PKN Orlen spadła w lutym 2011 r. do 1,30 dol. na baryłce z 1,70 dol. w styczniu, była też niższa niż przed rokiem, wtedy wynosiła 3,90 dol. - poinformowała w poniedziałek spółka.
Marże i dyferencjał w pierwszym kwartale 2011 są, póki co, gorsze niż w całym 2010 roku. Negatywnie na wyniki operacyjne koncernu wpływa mroźna zima i zaplanowane przestoje remontowe - poinformował dziennikarzy Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen.