Cztery miasta ze strefą czystego transportu. Przepisy jeszcze w tym roku
Warszawa, Kraków, Katowice i Wrocław - to miasta, które zostaną zobowiązane ustawą do stworzenia stref czystego transportu. Jak wynika z informacji podanych przez rzecznika resortu klimatu i środowiska Huberta Różyka ustawa pojawi się jeszcze w tym roku.
- W Polsce co roku w związku ze złą jakością powietrza przedwcześnie umiera 50 tys. osób i transport jest pierwszym lub drugim źródłem zanieczyszczenia powietrza - powiedział na konferencji Różyk, podkreślając, że problem jest nasilony w dużych miastach.
- Pracujemy nad tym i ta ustawa pojawi się na pewno w tym roku. Mówimy o miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, które dzisiaj notują przekroczenia norm jakości powietrza - powiedział Różyk.
Jak zauważył rzecznik na podstawie aktualnie obowiązującej ustawy każda gmina może wprowadzić swoją strefę czystego transportu.
- Dzisiaj ustawa pozwala każdej gminie w Polsce na to, żeby wybrać, jakie będą wykluczenia, na jakim ona będzie obszarze (...). Ministerstwo skupi się na tym, żeby wspierać samorządy i dostarczać takie prawo, które będzie ułatwiało działanie - powiedział rzecznik.
Wyjaśnił, że KE wskazała 4 miasta w Polsce, gdzie są przekroczenia norm jakości powietrza.
- Mówimy o Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu - te miasta powinny wprowadzić polityki, które mają sprawić, że jakość powietrza będzie się poprawiała. Dzisiaj mówimy o 4 miastach, jeśli pojawią się kolejne, to one też będą zobowiązane do wprowadzenia strefy - powiedział.
- Nad projektem właśnie pracujemy i myślę, że już w kolejnych tygodniach maksymalnie miesiącach on powinien być procedowany dalej - dodał.
20 czerwca w wykazie prac rządu pojawił się wpis MKiŚ o projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z informacją o projekcie, najbardziej narażone na zanieczyszczenie powietrza miasta będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Projekt jest związany z realizacją kamieni milowych KPO.
Obowiązek ma dotyczyć miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Według danych za 2023 r. obowiązkiem tym objęte zostaną 4 polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice.
Ponadto, zgodnie z projektem, obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych będzie dotyczył gmin liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów, które świadczą na rzecz gmin usługę komunikacji miejskiej.
Od 1 lipca 2024 r. przepisy związane z funkcjonowaniem strefy czystego transportu będą obowiązywać w Warszawie.