Czy Polacy bezpiecznie korzystają z urządzeń mobilnych?
Między październikiem 2016 a marcem 2017 roku zidentyfikowano prawie 8 milionów prób ataków na urządzenia w Polsce. Czy posiadacze smartfonów w naszym kraju są odpowiednio przygotowani na cyberzagrożenia?
Najczęściej wykorzystywane przez Polaków urządzenia elektroniczne to kolejno smartfon (100 proc.), laptop (77 proc.), komputer stacjonarny (50 proc.), tablet (48 proc.), konsola do gier (21 proc.) oraz czytnik książek elektronicznych (15 proc.) - wynika z badania firmy F-Secure, światowego dostawcy rozwiązań cyberbezpieczeństwa.
65 proc. respondentów płaci za transakcje online przy pomocy telefonu lub tabletu i aż 23 proc. podaje w trakcie zakupów numer karty płatniczej. Jednocześnie zaledwie 32 proc. użytkowników urządzeń mobilnych na co dzień korzysta z oprogramowania, które chroni przed cyberzagrożeniami.
- Stosunkowo duży odsetek użytkowników zapomina, że na ataki narażone są nie tylko komputery, ale wszystkie urządzenia, które łączą się z internetem. Aż 40 proc. posiadaczy smartfonów nie czuje potrzeby lub nie myślało o korzystaniu z programu antywirusowego w telefonie komórkowym, co oznacza, że nie są oni w pełni świadomi cyberzagrożeń - mówi Karolina Małagocka, ekspert ds. prywatności w firmie F-Secure.
Najpopularniejszy system mobilny Android, z którego korzysta zdecydowana większość użytkowników smartfonów i tabletów, jest jednocześnie najbardziej zagrożony. Raport F-Secure o stanie bezpieczeństwa cyberprzestrzeni 2017 wykazuje, że przestarzałe wersje Androida narażają jego użytkowników na atak. Przykładowo w grudniu 2016 roku z najnowszej wersji Androida 7 Nougat korzystało zaledwie 1 proc. użytkowników.
Według danych pochodzących z autorskiej sieci Honeypotów, należącej do F-Secure, na przestrzeni sześciu miesięcy między październikiem 2016 a marcem 2017 r. zidentyfikowano niemal 8 milionów prób ataków na urządzenia w Polsce.
Sami respondenci przyznają, że w ciągu minionego roku 36 proc. z nich miało do czynienia (osobiście lub wśród rodziny czy znajomych) z jakąś formą cyberzagrożenia na smartfonie. Najczęściej dotyczyło to zainfekowania telefonu wirusem (19 proc.) oraz włamania na konto na portalu społecznościowym (16 proc.) lub na konto pocztowe (6 proc.). 5 proc. stanowiło zainfekowanie telefonu szpiegowskim oprogramowaniem oraz włamanie na konto bankowe.
Zakupy online są już od dawna powszechne, a płatność za pomocą smartfona to najwygodniejsza forma z uwagi na to, że telefon towarzyszy nam cały czas. Wielu użytkowników zdaje się jednak bagatelizować kwestie bezpieczeństwa - co trzeci respondent uważa, że nie obawia się korzystać z bankowości na smartfonie lub tablecie, a co czwarty twierdzi, że wystarczającą ochroną jest aplikacja banku.
- Posiadacze urządzeń mobilnych często wychodzą z założenia, że dedykowana aplikacja jest wystarczająco zabezpieczona przed atakami hakerów, a program antywirusowy jest niezbędny, ale tylko na komputerze. Tymczasem wystarczy, że zalogujemy się do spreparowanej przez cyberprzestępcę publicznej sieci Wi-Fi w centrum handlowym i nasze dane logowania do banku mogą zostać z łatwością przechwycone - tłumaczy Małagocka.
Respondenci najbardziej obawiają się kradzieży danych (27 proc.) oraz zainfekowania przez wirusy (19 proc.). Spośród listy najbardziej realnych zagrożeń najczęściej wskazywane są kradzież lub zgubienie telefonu oraz przechwycenie informacji o odwiedzanych stronach.
Wśród respondentów zauważalna jest chęć zadbania o kwestie bezpieczeństwa. Z badania wynika, że większość Polaków (66 proc.) używających smartfonów i tabletów chciałoby lepiej zabezpieczyć swoje dane podczas łączenia się z internetem, a 64 proc. badanych twierdzi, że warto zainstalować dodatkowe oprogramowanie ochronne jeżeli korzystamy z bankowości online.
Jak chronić swoje urządzenie mobilne przed złośliwym oprogramowaniem? W pierwszej kolejności trzeba zaktualizować system do nowszej wersji. Kolejny krok to zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania ochronnego. Warto również pamiętać, że jeżeli nie ma pewności, czy urządzenie jest w pełni bezpieczne, lepiej nie łączyć się za jego pomocą z internetem, w szczególności z publicznymi sieciami Wi-Fi.