Czysta wódka w odwrocie! Polacy coraz chętniej sięgają po whisky oraz piwa regionalne
Johnnie Walker, Grant's, oraz Ballantine's - takie alkohole Polacy cenią coraz bardziej, a czysta wódka traci na popularności.
Polacy odwracają się od popularnych typów wódek, a w zamian wybierają whisky. Coraz większą popularnością cieszą się browary regionalne oraz piwa smakowe, choć sprzedaż piwa na przełomie kwietnia i maja 2017 była niższa niż w przypadku poprzednich lat - takie wnioski płyną z analiz sprzedażowych Polskiej Grupy Supermarketów, skupiającej ponad 600 sklepów.
Dane sprzedażowe wskazują wyraźnie, że zmienia się sposób konsumpcji alkoholu w Polsce, w szczególności mocniejszych trunków. Polacy coraz chętniej wybierają alkohole premium, w tym whisky, produktem kojarzonym dotychczas jedynie jako alkohol "prezentowy".
W bieżącym roku najbardziej na znaczeniu straciły wódki marek popularnych. Z analiz PGS wynika także, że relatywnie stałymi wynikami rok do roku cieszą się wódki smakowe oraz wódki segmentu premium. Warto jednak pamiętać, że wyniki te mogą różnić się od danych sprzedaży w zagranicznych sklepach wielkopowierzchniowych, choć - jak przekonują przedstawiciele PGS - małe sklepy niezmiennie stanowią najważniejszy kanał dystrybucji alkoholi w Polsce. Podczas gdy w sklepach o większej powierzchni handlowej hitem są wina oraz trunki z wyższej półki, w małych placówkach handlowych jest większa rotacja sprzedaży.
Wśród alkoholi mocnych coraz mocniejszą pozycję zdobywa whisky, która - jako cała kategoria - urosła w sieci PGS o 10,2 proc. w stosunku do danych z maja 2016.
Tegoroczna pogoda na przełomie kwietnia i maja pokrzyżowała plany sprzedażowe producentom piwa.
- W związku z warunkami atmosferycznymi, sprzedaż piwa w ostatnim tygodniu kwietnia i pierwszym tygodniu maja była blisko dwukrotnie niższa niż w roku ubiegłym. - mówi Przemysław Gaszewski, dyrektor handlowy Polskiej Grupy Supermarketów.
Jak twierdza przedstawiciele PGS, w skali półrocza piwo wciąż zyskuje na popularności, choć w różnym tempie. Najwięcej zyskują piwa lekkie, smakowe oraz regionalne. Te ostatnie cechują się ponad dwukrotnie wyższą dynamiką wzrostu niż popularne piwa koncernowe, które dominują na rynku. Polacy coraz częściej sięgają po wysokie jakościowo piwa z browarów regionalnych, a także piwa zagraniczne, które cenami coraz mniej odbiegają od liderów sprzedaży. (js)