Dane pacjentów są bezpieczne? "Próby włamań na porządku dziennym"

- Bezpieczeństwo danych jest kluczowe. Wydaje się, że jest to właściwie takie jedyne ryzyko pewnej utraty reputacji dla naszej firmy. Powszechne obecnie są próby włamań, dzieją się one na porządku dziennym. (…) Robimy testy penetracyjne, czyli jak gdyby płacimy za to, że ludzie napadają na nasze dane i sprawdzają podatność systemów. Jest to temat dla nas kluczowego znaczenia, dla bezpieczeństwa naszej firmy - mówił Interii Jakub Swadźba, prezes Diagnostyki podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Jakub Swadźba, prezes Diagnostyki wyjaśniał, czy po pandemii badania profilaktyczne cieszą się dużym powodzeniem wśród Polaków. 

- Wydaje mi się, że w tej chwili mamy większe zainteresowanie profilaktyką. O tym więcej się mówiło w czasach pandemii (...) natomiast zaraz po pandemii (...) był taki okres przestoju zainteresowania badaniami, przesilenia. Ludzie już nie chcieli słyszeć o tych problemach zdrowotnych, natomiast teraz powoli wraca zainteresowanie - ocenił w rozmowie z Interią Jakub Swadźba.

Reklama

Przyznał, że w dużej mierze przyczynił się do tego program Profilaktyka 40 plus. 

- To był program, który spowodował, że kilka milionów ludzi wykonało badania. Wszystkie osoby powyżej 40 roku życia mieli dostęp do badań profilaktycznych i to też oswoiło tę grupę, która może ma mniejsze dochody, z tym że powinno robić się badania. Program spowodował, że można było je powtórzyć, można było porównać (wyniki red.). I to jest ważne ze względu na zdrowie publiczne, że były one dostępne dla każdego - ocenił rozmówca Interii. Jednocześnie zwrócił uwagę, że pacjenci powinni wykonywać nie tylko rutynowe, podstawowe badania, ale także np. genetyczne, sprawdzające predyspozycje do chorób, co pozwala zaplanować odpowiednią profilaktykę

Włamania do systemów baz danych są "na porządku dziennym"

Swadźba odniósł się do ubiegłorocznego wycieku danych pacjentów, jaki miał miejsce w sieci laboratoriów ALAB (więcej pisaliśmy o tym tutaj). 

- Bezpieczeństwo danych jest kluczowe. Wydaje się, że jest to właściwie takie jedyne ryzyko pewnej utraty reputacji dla naszej firmy. Powszechne obecnie są próby włamań, dzieją się one na porządku dziennym i my od wielu lat, tworząc własne oprogramowanie do obsługi laboratoriów, tworząc specjalne systemy (...) działamy w sposób bardzo profesjonalny. Natomiast (...) nawet jeżeli byśmy wydali bardzo, bardzo duże pieniądze, to zawsze jakieś prawdopodobieństwo (wycieku danych - red.) jest, natomiast w naszej spółce jest to najwyższym priorytetem. Robimy testy penetracyjne, czyli jak gdyby płacimy za to, że ludzie napadają na nasze dane i sprawdzają podatność systemów. Jest to temat dla nas kluczowego znaczenia, dla bezpieczeństwa naszej firmy - podkreślił.

Jak tłumaczył nasz rozmówca, firma podejmuje szereg działań, które mają na celu zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa, jak np. zatrudnianie kolejnych specjalistów w tym zakresie.

Branża medyczna wykorzystuje sztuczną inteligencję

Prezes Diagnostyki przyznał, że firma skupia się nie tylko na bezpieczeństwie danych, ale również na nowych technologiach.

- Zaczynamy inwestować w sztuczną inteligencję. (...) Współpracujemy na przykład z takim startupem, który dzięki sztucznej inteligencji interpretuje na razie jeszcze ograniczoną ilość wyników badań laboratoryjnych. Sztuczna inteligencja dużo bardziej jest w tej chwili rozpowszechniona w diagnostyce obrazowej, robiąc screening przed opisem radiologa. (...) Ale również sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do poprawy logistyki szybkości przewozu materiału biologicznego, ekonomiki tego przewozu, żeby zoptymalizować trasy kurierskie - wyjaśniał, dodając, że narzędzia oparte na AI wykorzystywane są także do podniesienia jakości obsługi klienta. 

Jakub Swadźba ocenił, że choć AI nie jest bezpośrednim zagrożeniem dla branży medycznej, diagnostycznej, to niektóre czynności wykonywane przez pracowników będą zastępowalne przez algorytmy. 

Paulina Błaziak

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: diagnostyka | badania profilaktyczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »