DB Schenker Rail Polska uruchomi nowe pociągi
Należąca do grupy kolei niemieckich spółka DB Schenker Rail Polska planuje uruchomienie dwóch nowych pociągów, łączących Polskę z Niemcami. Firma zamierza rozwijać przewozy towarowe na dłuższych dystansach, także z Rosji, Białorusi czy Ukrainy.
"Planujemy m.in. rozbudowę sieci pociągów liniowych z Polski do Niemiec oraz realizację połączeń z polskich portów w głąb kraju. Zamierzamy również być swoistą bramą z i na Wschód, łącząc Rosję, Białoruś czy Ukrainę z resztą Europy" - powiedział we wtorek prezes firmy Hans-Georg Werner.
Od początku tego roku przewoźnik ma jedno stałe połączenie (tzw. pociąg liniowy) ze Śląska do Niemiec. W przyszłym roku mają ruszyć kolejne - ze Szczecina oraz z okolic Warszawy. Planowany jest również przewóz drewna, węgla i środków chemicznych z Rosji, Białorusi czy Litwy.
DB Schenker Rail Polska - drugi po PKP Cargo przewoźnik kolejowy w Polsce - działa na polskim rynku od roku, kiedy firma skupiła 31 działających wcześniej osobno spółek kolejowych, wyspecjalizowanych przede wszystkim w przewozach węgla na Śląsku oraz obsłudze bocznic. Jak mówił podczas wtorkowej konferencji prasowej w Katowicach Hans-Georg Werner, po konsolidacji firma chce znacznie rozwinąć działalność.
Innym kierunkiem rozwoju spółki są inwestycje w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Do 2018 r. spółka zainwestuje tam w sumie ponad 90 mln zł w nową infrastrukturę przeładunkową i suwnice. Wkrótce ruszy nowy terminal, dzięki któremu kubatura przeładunkowa DB Port Szczecin zwiększy się do pojemności nawet 220 tys. kontenerów rocznie. W porcie w Świnoujściu przybył nowy dźwig.
Zaplanowano także modernizację taboru - do 2015 r. do Polski trafi 40 używanych wcześniej na Zachodzie nowoczesnych lokomotyw spalinowych. Werner zapewnił, że kierowana przez niego firma nastawia się przede wszystkim na udział w zwiększeniu przewozów kolejowych i rozwój transportu kolejowego kosztem drogowego, a nie konkurencję z innymi firmami z branży.
Przedstawiciele firmy oceniają, że należący do największych w Europie polski rynek kolejowy ma olbrzymi potencjał rozwojowy. Narzekają przy tym na jakość infrastruktury oraz zbyt wysokie - ich zdaniem - opłaty za dostęp do niej. Spółka, wraz z innymi przewoźnikami kolejowymi, kwestionuje zasadność planowanej od przyszłego roku podwyżki cen za dostęp do infrastruktury o 8 proc. dla transportu lekkiego i 18 proc. dla ciężkich pociągów.
"Stawki w Polsce już teraz należą do najwyższych w Europie. A trzeba pamiętać, że w Polsce średnia prędkość to aktualnie ok. 20 km na godzinę, podczas gdy w większości krajów Europy Zachodniej powyżej 50 km na godzinę" - powiedział Hans-Georg Werner, zapowiadając walkę przewoźników kolejowych - w Warszawie i Brukseli - o niepodnoszenie opłat.
DB Schenker Rail Polska z grupy kolei niemieckich to obecnie największy, po PKP Cargo, towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce. W ubiegłym roku firma przejęła grupę PCC Logistics, stając się tym samym najpoważniejszym prywatnym podmiotem w tej branży w Polsce.
Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Zabrzu, zatrudnia blisko 5,5 tys. pracowników i jest jednym z największych pracodawców w regionie. Przed rokiem zatrudnienie wynosiło blisko 6 tys. osób, a w końcu tego roku będzie to ok. 5,4 tys. Spółka zakłada utrzymanie podobnego poziomu zatrudnienia także w przyszłości.
W pierwszym półroczu 2010 r. firma osiągnęła 110 mln euro obrotów, przewożąc 42 mln ton ładunków - przede wszystkim węgla, drzewa, materiałów budowlanych i części samochodowych. Planuje na większą skalę m.in. przewóz biomasy i substancji chemicznych.