Deficyt budżetowy po kwietniu znacznie lepszy

Deficyt budżetowy po kwietniu wyniósł 75,1 mln zł wobec 4,5 mld zł po marcu - poinformowało Ministerstwo Finansów. Rok temu po kwietniu w budżecie było ponad 9,3 mld zł nadwyżki.

W okresie styczeń - kwiecień 2019 r. dochody budżetu państwa wyniosły 130,0 mld zł i były wyższe o 4,8 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń - kwiecień 2018 r. o ok. 3,9 mld zł.

W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego: dochody z podatku VAT były niższe o 0,8 proc. r/r (tj. ok. 0,4 mld zł), dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 1,5 proc. r/r (tj. ok. 0,3 mld zł), dochody z podatku PIT były wyższe o 5,5 proc. r/r (tj. ok. 1,0 mld zł), dochody z podatku CIT były wyższe o 19,4 proc. r/r (tj. ok. 2,9 mld zł), a dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 4,0 proc. r/r.

Reklama

W okresie styczeń - kwiecień 2019 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 10,0 mld zł i było wyższe o ok. 0,9 mld zł (tj. 10,0 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń - kwiecień 2018 r.

Z kolei wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń - kwiecień 2019 r. wyniosło 130,0 mld zł, tj. 31,2 proc. planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2018 (115,8 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 14,2 mld zł, tj. 12,3 proc., głównie w ramach dotacji przekazanej dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o 3,6 mld zł), z tytułu rozliczenia z budżetem UE (więcej o 3,4 mld zł), oraz z tytułu obsługi długu Skarbu Państwa (więcej o 2,8 mld zł).

Zgodnie z ustawą budżetową, deficyt w całym 2019 roku ma wynieść 28,5 mld zł.

Czu / MF

Deficyt budżetowy - ujemne saldo w budżecie instytucji (państwa) - sytuacja, w której wydatki w budżecie danej instytucji są wyższe niż jej dochody w danym okresie rozliczeniowym (roku budżetowym). Przeciwieństwem deficytu budżetowego jest nadwyżka budżetowa. Budżety większości państw świata zakładają deficyt rzędu paru procent (jednak rzadko powyżej 5 proc. PKB). W Polsce w 2015 r. deficyt budżetowy wyniósł 2,5 proc. PKB. Zgodnie z kryteriami konwergencji państwa ubiegające się o wejście do strefy euro muszą mieć deficyt finansów publicznych, w tym budżetu, niższy niż 3 proc. PKB. Próg ten obowiązuje również kraje będące już członkami Unii Europejskiej, w przypadku przekroczenia progu 3 proc. Komisja Europejska wszczyna procedurę nadmiernego deficytu. Zdarza się, że podczas kryzysu gospodarczego państwa prowadzą politykę interwencjonistyczną, co może oznaczać znaczne zwiększenie deficytu budżetowego. Np. Stany Zjednoczone podczas zwalczania kryzysu finansowego od 2007, w roku 2009 zaplanowały deficyt budżetowy na poziomie 12,9 proc. PKB (1,84 bln dol.), a w 2010 deficyt w wysokości 10,6 proc. PKB (1,56 bln dol.). W 2011 roku decyzją KE państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do raportowania wielkości długu i deficytu publicznego według ujednoliconej metody obliczania, co miało na celu ograniczenie wpływu rozmaitych zabiegów fiskalnych stosowanych w celu jego ukrycia. Według tej metody dług publiczny Polski wynosił w 2011 roku 56,3 proc. PKB, zaś deficyt - 5,1 proc. PKB.

Inflacja, bezrobocie, PKB - zobacz dane z Polski i ze świata w Biznes INTERIA.PL

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: budżet | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »