Dla kogo Tramwaje Śląskie

Akcje skomunalizowanej pod koniec maja spółki Tramwaje Śląskie (TŚ) mimo zapowiedzi prawdopodobnie nie zostaną w najbliższym czasie rozdzielone między śląskie i zagłębiowskie gminy.

Właścicielem TŚ pozostanie wówczas powołany przez te gminy organizator komunikacji publicznej w regionie - Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP).

Samorządy aglomeracji katowickiej starały się o przejęcie ostatniej państwowej spółki tramwajowej w Polsce od kilku lat. Wypracowany wariant komunalizacji TŚ zakładał, że przejęcie akcji przez KZK GOP będzie pierwszym z dwóch etapów zmian własnościowych w spółce. Późniejsze rozdysponowanie akcji między gminy m.in. miało im ułatwić pozyskiwanie środków unijnych na remonty zdewastowanej infrastruktury.

Reklama

Jak podkreślają przedstawiciele KZK GOP i tworzących go gmin, ostatnie analizy wskazują jednak, że korzystniejsze może okazać się pozostanie przy jednym właścicielu spółki. Decyzja o ewentualnym zachowaniu wszystkich akcji TŚ przez KZK GOP lub ich podziale między gminy, powinna zapaść w najbliższych miesiącach.

"Z perspektywy przygotowywania projektów, podział akcji tylko skomplikuje przygotowywanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie ze środków europejskich. Wiele linii przebiega przez kilka miast, trudno remontować je fragmentarycznie" ? powiedział PAP w poniedziałek prezydent Katowic i wiceprzewodniczący KZK GOP Piotr Uszok.

"Istnieje możliwość przekazania gminom akcji, ale nie ma takiej konieczności. Firma, która na zlecenie KZK GOP przygotowywała niedawno strategię rozwoju komunikacji publicznej w aglomeracji stwierdziła, że mamy się jeszcze nad tym zastanowić. Być może lepiej będzie ? m.in. ze względu na łatwość pozyskiwania środków przez związki komunalne - gdy akcje TŚ pozostaną u nas" - dodał przewodniczący KZK GOP, Roman Urbańczyk.

Zaznaczył, że jeśli zainteresowane samorządy zdecydują o pozostawieniu TŚ przy KZK GOP, będą musiały zdecydować jeszcze o ewentualnym wydzieleniu ze spółki ? z perspektywą przejęcia ? części zajmującej się tylko torowiskami i infrastrukturą.

"Tak jest w wielu polskich miastach, że tory i infrastruktura to własność gminy, a przewoźnik pozostaje w odmiennej strukturze. Tory bardziej przynależą do miast, niż do spółek tramwajowych - podobnie jak drogi. Trudno przecież, by np. przewoźnicy autobusowi utrzymywali drogi" ? wskazał Urbańczyk.

Prezydent Katowic ocenił jednak, że ten wariant podziału majątku TŚ może wiązać się z problemami natury prawnej. "Przekazywanie udziałów, akcji gminom jest stosunkowo proste, natomiast wyprowadzenie majątku ze spółki i jego dzielenie, w aspekcie uregulowań ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, już takie łatwe nie jest" ? powiedział Uszok.

Tramwaje Śląskie to pierwsza państwowa spółka przekazana samorządom na podstawie znowelizowanej w ubiegłym roku ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. 30 maja tego roku minister Wojciech Jasiński przekazał KZK GOP wszystkie akcje spółki o nominalnej wartości 95 mln zł. Skumulowana strata TŚ - od chwili powstania z początkiem 2003 r. - wynosi kilkadziesiąt milionów złotych.

Jak podkreślił Urbańczyk, KZK GOP kontynuuje wdrożony w połowie zeszłego roku program restrukturyzacji TŚ. Trwają też rozmowy z Agencją Rozwoju Przemysłu o możliwości wykorzystania przez spółkę ? w związku ze zmianą właściciela ? 30 mln zł pomocy publicznej. Środki te miały zostać przeznaczone m.in. na spłatę zadłużenia.

Samorządy po przekazaniu TŚ przez Skarb Państwa zapowiedziały wielkie inwestycje w niedoinwestowaną przez kilkanaście ostatnich lat infrastrukturę tramwajową. Środki na remonty torowisk, a następnie odnowienie taboru - przy zaangażowaniu pieniędzy unijnych - mają sięgnąć nawet miliarda złotych w ciągu kilku lat.

Spółka Tramwaje Śląskie świadczy dla KZK GOP usługi na 34 liniach. Jej sieć tramwajowa jest najdłuższa w Polsce - obejmuje ok. 350 km torów leżących na terenie 13 miast aglomeracji katowickiej - Będzina, Bytomia, Chorzowa, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Katowic, Mysłowic, Rudy Śląskiej, Siemianowic Śląskich, Sosnowca, Świętochłowic i Zabrza.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: gminy | tramwaje | samorządy | śląskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »