Długi poród medialnego giganta
Łączenie tych spółek trwało od grudnia 2009 r. Wtedy pierwszy raz poinformowaliśmy, że największa amerykańska firma kablowa Comcast przejmie większość udziałów w telewizji NBC Universal (NBCU), tworząc gigantyczne przedsiębiorstwo w branży mediów. Comcast za 51 proc. walorów płaci 13,75 mld USD. Fuzja wreszcie się dokonała.
Do NBCU należą sieć telewizyjna NBC (czwarty gracz na rynku USA), wytwórnia filmowa Universal Pictures oraz kanały m.n. Bravo, E!, USA oraz CNBC a także parki tematyczne. NBC ma 23 mln subskrybentów programów kablowych, 17 mln osób płaci za dostęp przez internet. Amerykańskie władze (resort sprawiedliwości i Federal Communications Commission) za zgodę wymogły na przejmującym utrzymanie w przyszłości kultowych programów czy filmów, np. "The Office" i "Despicable Me"
Comcast zapłacił General Electric 6,2 mld dolarów gotówką i przekazał do nowego podmiotu kanały E! Entertainment Television i The Golf Channel warte 7,25 mld dolarów. General Electric, który miał do tej pory 80 proc. akcji NBCU, zostawia sobie na razie 49 proc., lecz do siedmiu lat chce wyjść z inwestycji.
Francuska spółka medialna Vivendi sprzedała w ostatnim tygodniu 20 proc. swoich walorów Comcastu za 5,8 mld dolarów i otwarła drogę do fuzji. W jej efekcie NBC Universal zmienił nazwę na NBCUniversal, w logo nie ma już barwnego pawia.
W 2001 r. połączyły się amerykańskie spółki medialne AOL i Time Warner. AOL zapłacił za transakcję Time Warner 147 mld dolarów, ale po połączeniu nigdy dobrze nie działały i ich drogi się rozeszły. General Electric i Comcast mają nadzieję na inny scenariusz...
Krzysztof Mrówka