Dom aukcyjny Sotheby’s sprzedał gigantycznego pająka. Cena? Prawie 33 mln dolarów
Gigantyczna rzeźba pająka została sprzedana za rekordową cenę 32,8 mln dolarów. Praca, która mierzy ponad trzy metry wysokości i rozciąga się na prawie sześć metrów, została stworzona przez Louise Bourgeois w 1996 roku i jest jednym z zaledwie czterech monumentalnych pająków kiedykolwiek wystawionych na aukcji. Sotheby's nie ujawniło tożsamości kupującego.
Rzeźbę sprzedała, jak podano, Fundacao Itau z Brazylii, która sporo zarobiła na swojej inwestycji. Organizacja założona przez Banco Itaú Unibanco nabyła dzieło w 1996 roku na 23. Biennale w São Paulo za zaledwie 450 tys. dolarów. Dziś wartość "Pająka" jest znacznie większa. Inna rzeźba Bourgeois - również przedstawiająca pająka - została sprzedana w 2019 roku za 32,1 mln dolarów podczas nowojorskiej aukcji w Christie’s.
Bourgeois, która zmarła w 2010 roku w wieku 98 lat, urodziła się w Paryżu, ale większą część dorosłego życia spędziła w Nowym Jorku, gdzie zyskała sławę dzięki swojej sztuce instalacyjnej.
Była płodną malarką i grafikiem, ale najbardziej znana stała się dzięki swoim rzeźbom, zwłaszcza zwinnym i wysokim pająkom. Louise Bourgeois porównywała te dzieła do swojej matki. Jej rodzice prowadzili przedsiębiorstwo zajmujące się odnawianiem gobelinów, a Bourgeois fascynowały ich umiejętności i zręczność.
Pająki Louise Bourgeois można interpretować jako uniwersalny symbol wszystkich matek, które, podobnie jak pająki, muszą być bystre i zaradne. Bourgeois powiedziała: "Pająk to naprawiacz, więc gdy przewrócisz się w jego pajęczynę, on się nie złości. On ją tka i naprawia".
Jednym z powodów fascynacji Bourgeois była sprzeczna rola, jaką pajęczaki odgrywają w nowoczesnym społeczeństwie. Są z jednej strony symbolem strachu i odrazy, co widać w przerysowanych rzeźbach nieco przypominających filmowego "Obcego". Jednakże można je także określić tkaczami, twórcami i obrońcami - wielu z nas zatrzymuje się, by podziwiać pajęczyny błyszczące w świetle słonecznym lub mieniące się kroplami deszczu.
Artystka porównywała tym samym sprzeczne cechy dobra/zła, strachu/dobroczynności i siły/delikatności, które widzimy w pająkach, do sposobu, w jaki myślimy o kobietach, matkach i macierzyństwie, zarówno w kontekście osobistym, jak i uniwersalnym.
- Pająk stał się globalną ikoną, rozpoznawalną przez wszystkich, biorąc pod uwagę jego znaczącą obecność w instytucjach kulturalnych na całym świecie - powiedział David Galperin, szef sztuki współczesnej Sotheby’s w Nowym Jorku, cytowany przez ArtNews.com.
Prace Bourgeois pojawiały się w przestrzeniach publicznych, takich jak Muzeum Guggenheima w Bilbao w Hiszpanii, Tate Modern w Londynie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco i National Gallery of Art w Waszyngtonie.
Krzysztof Maciejewski