Domokrążcy namawiają na cyfrowy abonament rtv
Federacja Konsumentów przygotowała kampanię informacyjną dla seniorów na temat cyfryzacji telewizji. Przejście z analogowego na cyfrowy sposób nadawania programów telewizyjnych rozpocznie się od listopada. Kampania oficjalnie rusza dziś, w Światowy Dzień Konsumenta.
Szef Federacji Konsumentów Kamil Pluskwa - Dąbrowski podkreśla, że starsze osoby mogą mieć największy problem z dotarciem do odpowiednich informacji, a często telewizja jest ich jedyną rozrywką.
Dla seniorów przygotowano specjalne ulotki, aby informacja o nieuchronnych zmianach technicznych dotarła do jak największej liczby osób.
Jak podkreśla prezes Federacji, czasami wystarczy przeprogramowanie zwykłego odbiornika telewizyjnego, czasami wymaga to dokupienia przystawki cyfrowej, a czasem trzeba wymienić odbiornik.
Na podstawie ulotki i zawartych w niej informacji konsument może samodzielnie sprawdzić, czy są potrzebne jakieś zabiegi związane z dostosowaniem odbiornika do sygnału cyfrowego, czy też nie. Kamil Pluskwa - Dąbrowski powiedział, że już pojawiły się sygnały o próbach nieuczciwego wykorzystania niewiedzy ludzi na temat procesu cyfryzacji.
Federacja otrzymuje informacje na przykład o domokrążcach, którzy namawiają ludzi do zakupu abonamentów telewizji cyfrowej lub kablowej, powołując się na zmiany sposobu nadawania.
Federacja Konsumentów przypomina, że umowy sprzedaży zawarte poza siedzibą sprzedającego można rozwiązać w ciągu 10 dni od zawarcia. Po tym terminie rozwiązanie umowy jest trudniejsze ale nadal jest możliwe, jeżeli kupujący został wprowadzony przez sprzedającego w błąd.
Informacje o cyfryzacji telewizji przygotowane przez Federację Konsumentów są dostępne w siedzibie federacji i na przykład w sklepach AGD. Autorzy ulotki zachęcają seniorów, aby pytali młodszych członków rodziny lub sąsiadów o to, jak przygotować się do zmiany sposobu nadawania sygnału telewizyjnego, jeżeli nadal będą chcieli z telewizji korzystać.