Droga do NSC
Południowokoreańscy wierzyciele Daewoo-FSO zgodzili się na zamianę długów żerańskiej firmy na akcje mającej powstać New Small Company. Ułatwi to jej utworzenie i umożliwi realizację warunkowych uchwał WZA Daewoo-FSO w tej sprawie.
Według koreańskiego dziennika Seoul Economic Daily Korea Development Bank, Chohung Bank i inni wierzyciele południowokoreańskiej firmy Daewoo Motor Co. zgodzili się zamienić dług polskich zakładów Daewoo, sięgający 4 mld USD, na akcje. Również koreański Eksport & Import Bank, któremu polskie zakłady Daewoo winne są 169 mln USD, rozważa możliwość konwersji 50 mln USD zadłużenia na akcje firmy i zredukowania odsetek za pozostałe zadłużenie. Zgoda wierzycieli umożliwia utworzenie na Żeraniu z części majątku Daewoo-FSO New Small Company (NSC). Jedynym inwestorem zainteresowanym udziałem w nowej firmie jest brytyjski MG Rover.
Brytyjczycy zaoferowali w toku dotychczasowych negocjacji utrzymanie w pierwszym etapie inwestycji 1000-1200 miejsc pracy (na 3000 istniejących). Po rozwinięciu produkcji własnych marek liczba ta mogłaby jeszcze wzrosnąć. Rover planuje zainwestować w przyszłą NSC ok. 765 mln USD. W ramach tej sumy 225 mln USD przeznaczone ma być na linię produkcyjną, 130 mln USD to wartość licencji, a 410 mln USD to koszty prawa do używania marki Rover. Poza tym 125 mln USD ma zostać przeznaczone na objęcie 25 proc. udziałów w NSC. Pozostałe propozycje brytyjskiej firmy to utrzymanie przez dwa lata produkcji Lanosa i Matiza, a następnie rozwinięcie produkcji własnych wozów w liczbie do 100 tys. sztuk rocznie. Planuje się podjęcie produkcji modeli rover 45 i MG ZS. Poza tym na Żeraniu ma zostać podjęta produkcja silników. Części do koreańskich konstrukcji żerańska firma ma sprzedawać przez trzy lata. Pierwsza, próbna partia roverów mogłaby zostać wyprodukowana na Żeraniu jeszcze w tym roku. Na negocjacje w sprawie NSC Brytyjczycy dostali wyłączność do końca roku.
23 października WZA Daewoo-FSO podjęło dwie warunkowe uchwały - o podwyższeniu kapitału zakładowego firmy oraz o ewentualnym przekazaniu nieruchomości do nowej firmy NSC, która miałaby kontynuować działalność. Kapitał spółki zostanie podniesiony o 1,6 mld zł przez emisję nowych akcji dla głównego wierzyciela, koreańskiego Daewoo Motor, tylko wtedy kiedy akcjonariusze oraz wszyscy wierzyciele spółki dojdą do ostatecznego porozumienia w sprawie utworzenia NSC, ustalą swój udział w nowej spółce oraz znajdą dla niej inwestora branżowego. Pod koniec listopada zgodę na podwyższenie kapitału oraz utworzenie NSC wyraził syndyk masy upadłościowej Daewoo Motor. Obecna zgoda wierzycieli Żerania z Korei jeszcze bardziej przybliża utworzenie nowej firmy. Przedstawiciele Daewoo-FSO przekonani są, iż utworzenie nowej spółki nastąpi jeszcze w tym roku.
W tworzonej na Żeraniu NSC Rover ma otrzymać 20-25 proc. udziałów. Skarb państwa może mieć poniżej 30 proc. udziałów, zaś pozostałe ok. 50 proc. wierzyciele, w tym sześć polskich banków i banki koreańskie.
Komentarz :
Michał Relewicz dyrektor operacyjny pionu planowania i koordynacji Daewoo-FSO
Mamy podjętą warunkową uchwałę zgromadzenia akcjonariuszy dotyczącą warunków podniesienia kapitału o wierzytelność. Nie umiem potwierdzić, czy rzeczywiście Daewoo Motor wyraził zgodę na zamianę długu na akcje. Według mnie nie, nie ma bowiem końcowego porozumienia co do restrukturyzacji długu i utworzenia spółki New Small Company.