Dwóch na trzech Polaków już rezygnuje z części zakupów!
Siedmiu na dziesięciu Polaków już odczuwa skutki kryzysu. Wielu z nich musiało zmniejszyć swoje wydatki na zakupy i zmienić marki produktów. Czego kupujemy mniej i na czym jeszcze oszczędzamy?
Na to pytanie odpowiadają wyniki badania przeprowadzonego przez Program Jakość Obsługi na przełomie października i listopada. Wzięło w nim udział 2500 konsumentów z całej Polski, którzy wypowiedzieli się czy odczuwają kryzys gospodarczy i w jakim stopniu już wpłynął na ich życie.
67 proc.Polaków, którzy wzięli udział w badaniu rzadziej robi zakupy i rezygnuje z części swoich wizyt w sklepach i centrach handlowych. Dotyczy to przede wszystkim kobiet, bo co trzecia przyznaje, że zdecydowanie musiała je ograniczyć.
Swoje wydatki zmniejszamy praktycznie wszędzie. W ostatnich miesiącach najbardziej oszczędzamy na zakupie mebli i artykułów wyposażenia wnętrz (aż 88 proc.badanych).
Tyle samo konsumentów wydaje mniej na sprzęt AGD i RTV. Zdecydowanie tniemy też koszty na tzw. przyjemności, czyli rozrywkę, restauracje, bary, prasę, książki i multimedia, hobby i wydarzenia kulturalne. Prawie połowa wydaje mniej na odzież i obuwie.
Co trzeci Polak musiał znacznie ograniczyć ilość kupowanego paliwa. Najmniej oszczędzamy na produktach codziennego użytku - artykułach spożywczych oraz chemii gospodarczej.
Większość z nas zauważyła, że koszyk zakupów w ostatnich, kryzysowych miesiącach zmienił się. Nie tylko kupujemy mniej, ale też zmieniamy marki na tańsze. Na zakupach spożywczych prawie do połowy koszyków trafiają tańsze produkty, podobnie jest z chemią gospodarczą. Co trzeci Polak rezygnuje z markowych kosmetyków oraz odzieży i obuwia. Najmniej, bo tylko 21 proc.konsumentów zmienia sprzęt AGD i RTV na tańszy.
Cięcia wydatków widać w każdej kategorii produktów, choć większość z nas mimo wszystko woli kupować mniej, ale nie rezygnować z dotychczasowych marek na rzecz tych tańszych. Tylko w przypadku produktów spożywczych i chemii gospodarczej jest inaczej - wielkość zakupów nie zmienia się znacznie, ale za to kupujemy tańsze produkty.
Program Jakość Obsługi
www.jakoscobslugi.pl