Fabryka Tesli największą w Europie? Gigant chce zdetronizować Volkswagena

Tesla chce przekształcić swoją fabrykę w Berlinie w największy zakład produkcyjny samochodów w Europie. Założona przez Elona Muska firma może zdetronizować dotychczasowego lidera, czyli koncern Volkswagena.

Tesla złożyła wniosek o podwojenie zdolności produkcyjnej swojej fabryki koło Berlina do 1 mln pojazdów elektrycznych rocznie. Największy na świecie producent samochodów elektrycznych z napędem akumulatorowym chce również, aby fabryka - zlokalizowana około 30 kilometrów na południowy wschód od niemieckiej stolicy - produkowała więcej ogniw baterii.

Jeśli plany zostaną zatwierdzone, gigantyczny zakład Tesli będzie mógł produkować akumulatory o pojemności 100 GWh rocznie, w porównaniu z obecnymi 50 GWh. Taka informacja znalazła się we wniosku opublikowanym przez niemieckie władze zajmujące się ochroną środowiska.

Reklama

Tesla detronizuje VW?

Rozbudowa oznacza, że fabryka Tesli, która dostarczyła swój pierwszy pojazd w marcu zeszłego roku, wyprzedzi ogromną fabrykę Volkswagena w niemieckim Wolfsburgu, odbierając jej miano największej fabryki samochodów w Europie. W 2022 roku linie montażowe tych zakładów opuściło około 400 tys. samochodów.

Rozszerzenie może również sprawić, że największy producent samochodów w Europie straci sporo dystansu w wyścigu z Teslą o większy kawałek globalnego rynku pojazdów elektrycznych. Volkswagen sprzedał w zeszłym roku 572 tys. samochodów elektrycznych, daleko w tyle za dostawami Tesli wynoszącymi 1,31 mln aut. Chiński BYD, wspierany przez Warrena Buffetta, wyprzedza obu producentów, jeśli wliczyć hybrydy typu plug-in.

We wrześniu 2021 roku Volkswagen ogłosił, że przeznaczy równowartość 100 mld dolarów na elektryfikację swojej gamy pojazdów, przydzielając ponad połowę całkowitej sumy na samochody elektryczne.

Niemcy walczą też za Oceanem

Strategia Volkswagena w Stanach Zjednoczonych, gdzie Tesla jest największym sprzedawcą pojazdów elektrycznych, również bardzo wyraźnie skupia się na elektromobilności.

"W Ameryce Północnej Volkswagen Group dąży do znacznego zwiększenia swojego udziału w rynku. Obejmuje to inwestycje w nowe pojazdy elektryczne i fabrykę ogniw baterii w Kanadzie" - napisano w oświadczeniu firmy w zeszłym miesiącu. Dodano, że ikoniczna marka Scout zostanie ponownie uruchomiona jako pojazd całkowicie elektryczny.

W środę Tesla zgłosiła zaskakująco duży wzrost zysków w drugim kwartale, spowodowany wzrostem liczby sprzedanych pojazdów o 83 proc. Firma prognozuje, że w tym roku sprzeda łącznie 1,8 mln pojazdów.

Mogą być protesty ekologów?

Osoby sprzeciwiające się propozycji rozszerzenia niemieckiej fabryki Tesli mają czas do 18 września, aby to zrobić. Budowa zakładu już wcześniej została opóźniona z powodu zastrzeżeń, głównie ze względów środowiskowych. We wtorek firma przeprowadziła sesję pytań i odpowiedzi na temat swojego planu z lokalnymi mieszkańcami, jak podaje Reuters.

Głównym zmartwieniem na spotkaniu było to, w jaki sposób Tesla zbuduje fabrykę bez dodatkowego zużycia wody. Producent samochodów stwierdził, że osiągnie to przez ponowne wykorzystanie wody, na którą już zdobył licencję.

Największa fabryka Tesli poza Stanami Zjednoczonymi znajduje się w Szanghaju. W 2022 roku ponad połowa pojazdów dostarczonych przez Teslę została wyprodukowana w Chinach.

Krzysztof Maciejewski

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Elon Musk | Volkswagen | BYD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »