Firma Telly rozdaje darmowe telewizory. Ale chce wiedzieć, kim jesteś i co lubisz robić
Start-up Telly chce rozdawać darmowe telewizory. 55-calowy sprzęt o wartości tysiąca dolarów można dostać za darmo. Ale jest haczyk: drugi ekran, przymocowany do telewizora, który bez przerwy wyświetla spersonalizowane wiadomości i reklamy.
Firma Telly planuje rozdać za darmo pół miliona 55-calowych telewizorów. Warunek? Do ekranu telewizora będzie przymocowany drugi, wyświetlający reklamy i informacje, dobrane na podstawie danych odbiorcy.
"Kończymy trwającą od dziesięcioleci praktykę podwójnego obarczania opłatami konsumentów, w której najpierw muszą kupić telewizor, a potem zarabia się na nich miliardy, sprzedając im reklamy nieposiadające dla nich żadnej wartości" - mówi o kampanii dyrektor ds. strategii Telly, Dallas Lawrence w rozmowie z CNN. Reklamy i wiadomości wyświetlane użytkownikom rozdawanych przez Telly urządzeń będą dobierane na podstawie informacji o danym gospodarstwie domowym. I będą wyświetlane non-stop - wskazuje stacja
"Podajesz nam swoje dane demograficzne oraz psychograficzne na poziomie indywidualnym i domowym, zanim jeszcze dostaniesz swoje urządzenie, więc wiemy, kim jesteś. Wiemy, gdzie mieszkasz, znamy twoje dochody, wiemy, jakim samochodem jeździsz, wiemy, kiedy kończy się twoja umowa najmu" - mówi o pomyśle Ilya Pozin, założyciel i dyrektor generalny Telly.
"Podobnie jak inni producenci telewizorów, mamy dane dotyczące oglądalności, ale teraz będziemy mieć również dane o oglądalności w poszczególnych gospodarstwach domowych. Kiedy połączysz te dwie rzeczy, targetowanie jest dosłownie jeden do jednego" - wskazał Pozin w rozmowie z “Hollywood Reporter".
Jak podaje CNN, zgodnie z polityką prywatności firmy, gromadzone dane obejmują dane kontaktowe i adres IP, ale też to, jakim drużynom sportowym kibicują widzowie, jaka jest ich płeć, orientacja seksualna i poglądy polityczne.
Firma Telly twierdzi, że inteligentne telewizory i tak już zbierają takie dane, tylko robią to w mniej przejrzysty sposób. Do tego nie oferują nic w zamian. "Jedyną różnicą jest to, że my prosimy o podanie tych danych z góry, a do tego dajemy w zamian telewizor o wartości tysiąca dolarów" - mówi Lawrence w rozmowie z amerykańską stacją.
Telewizor ma być dostarczany z urządzeniem do przesyłania strumieniowego 4K Android TV. Technologia ma być też kompatybilna z innymi głównymi urządzeniami do przesyłania strumieniowego, takimi jak Amazon Fire Stick lub Apple TV.
Przed uruchomieniem Telly w 2021 roku założyciel firmy, Ilya Pozin, był współzałożycielem Pluto TV, bezpłatnej usługi przesyłania strumieniowego z reklamami. Pluto TV zostało zakupione przez Viacom w 2019 roku za 340 milionów dolarów.