Forum Ekonomiczne 2020. Rektor Akademii Leona Koźmińskiego: To czas cyfrowej transformacji biznesu i uczelni
Z punktu widzenia uczelni wyższych jak i wielu biznesów pandemia oznacza nagłe przejście cyfrowej transformacji. Bardzo dużo nas jeszcze czeka - mówi w rozmowie z Interią prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, od września rektor Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
- Kiedy na początku marca okazało się, że mamy już sformalizowaną pandemię i oznaczała ona zamknięcie uczelni musieliśmy przejść na zdalne nauczanie i to był niezwykle stresujący czas, ale i ogromne wyzwanie kulturowe. W kilka dni przeszliśmy na tryb online, a teraz planujemy też początek semestru w modelu mieszanym, czyli będzie to mieszanka zajęć tradycyjnych, online i hybrydowych - stwierdził Mazurek w wywiadzie podczas Forum Ekonomicznego 2020 w Karpaczu.
Jego zdaniem, "biznes w następstwie pandemii zmieni się całkowicie", bo zmieni się zarządzanie, a "pandemia oznacza pracę zdalną, co z kolei oznacza zmianę kultury organizacyjnej firm, większe zaufanie wobec pracowników czy zmiany na poziomie finansowym, bo będzie potrzebne mniej przestrzeni biurowej". - Wielu prezesów dostrzega, że zmiany są permanentne. Bardzo dużo nas jeszcze czeka - podkreśla Mazurek.
Rektor ALK w latach 2012-2020 pełnił funkcję Prorektora ds. Współpracy z Zagranicą. W pracy badawczej specjalizuje się w tematyce transformacji cyfrowej organizacji, e-handlu oraz marketingu cyfrowego.
Rektor ALK zwraca uwagę, że pandemia przyspieszyła zmiany w ofercie edukacyjnej szkół wyższych.
- Musimy kształcić więcej menedżerów, specjalistów w obszarze kompetencji związanym z działaniem w świecie online i hybrydowym, bo dla wielu firm to będzie dominujące środowisko, zarówno online jak i offline - mówi prof. Mazurek.
- Nie zauważamy (żeby dekoniunktura przekładała się na mniejszą liczbę studentów). W przypadku niektórych studiów nastąpiło wręcz gwałtowne zainteresowanie - jest tak w przypadku programu Management and Artificial Intelligence, który notuje rekordowe zainteresowanie. Programy związane z marketingiem cyfrowym, z transformacją cyfrową będą rosły w siłę, niezależnie od uczelni - dodaje.
Paweł Czuryło