Francuzi kończą badanie w Wizji TV
Telewizyjna Korporacja Partycypacyjna (TKP), właściciel Cyfry+ i Canal+ Polska, jest coraz bliżej połączenia platformy satelitarnej Cyfra+ z Wizją TV, którą zarządza koncern UPC. Według nieoficjalnych informacji, dziś ma zostać zakończone prawne due diligence Wizji.
Fuzja Wizji i Cyfry + jest kwestią tygodni, jeśli nie dni. Dziś spodziewane jest zakończenie due diligence Wizji. W kwietniu zarówno Francuzi (główny akcjonariusz Canal+), jak i UPC, mówiły o prowadzonych rozmowach w sprawie fuzji w Polsce.
- Vivendi chce bezpośredniego połączenia z UPC w Polsce. Rozmowy w sprawie połączenia naszych platform cyfrowych powinny zakończyć się do końca czerwca - twierdził jeszcze kilka dni temu Jean-Marie Messier, prezes Vivendi.
Ń Prowadzimy rozmowy z Vivendi na temat połączenia działalności w sferze usług satelitarnych DTH - dodaje Bert Holtkamp, rzecznik UPC.
Andrzej Muras, prezes Wizji TV, wstrzymuje się z komentarzami do zakończenia rozmów. Podobne stanowisko przyjęły władze polskiego Canal+.
Zostanie Cyfra+
Fuzja początkowo ma objąć jedynie platformy cyfrowe. W sprawie uporządkowania sieci kablowych firmy muszą dogadać się także z Elektrimem (drugim - obok Vivendi - właścicielem Aster City). Nie ulega przy tym wątpliwości, że to Cyfra+ będzie podmiotem dominującym w procesie scalania platform cyfrowych. Przesądzony jest już podobno także los marki Wizja TV, która ma zniknąć z rynku. Wiadomo też, że część kanałów będzie usunięta z platformy, z kolei nakłady na inne zostaną mocno ograniczone. Na pierwszy ogień pójdzie prawdopodobnie kanał sportowy Wizja Sport, który już został włączony do pakietu podstawowego (wcześniej był dodatkowo płatny).
Nie jest także pewny los amerykańskiego kanału filmowego HBO. Canal+ ostro protestował przeciwko pojawieniu się tej oferty w pakiecie Wizji TV. Trudno spodziewać się, że Canal+ i Vivendi będą promować na swojej platformie amerykańską konkurencję.
Aleksander Kutela, dyrektor generalny HBO Polska, nie chce komentować sprawy do czasu zakończenia rozmów między Vivendi i UPC. Według naszych informacji Wizja i Cyfra będą przez pewien czas działać równolegle. Do rozwiązania pozostają problemy techniczne Ń Wizja nadaje za pośrednictwem satelity Astra, a Cyfra+ przez Hot Bird. W całej Europie Canal+ korzysta z przekaźników Astry. Polska jest wyjątkiem, bo Cyfra+ zajęła zwolnione przez FilmNet i Multichoice transpondery na HotBird. Osoba zbliżona do kierownictwa UPC twierdzi, że poważnym problemem mogą być też różnice technologiczne. Obie platformy korzystają z innych standardów nadawczych. Dlatego początkowo platformy mają nadawać na swoim sprzęcie, a współpraca ma polegać na wymianie programów.
Szansa na zyski
Fakt, że dojdzie do fuzji oznacza, że oba holdingi mają dość dokładania do interesu. Granicą opłacalności dla platformy cyfrowej w polskich warunkach jest pół miliona abonentów. Obydwu graczom sporo do tego poziomu brakuje - Wizja deklaruje posiadanie prawie 400 tys. odbiorców, a Cyfra+ 340 tys. Konsolidacja oznacza dla nich radykalne ograniczenie kosztów. Jest to równoznaczne ze zmniejszeniem zatrudnienia, ale zasadnicze oszczędności będą efektem ograniczenia wydatków na reklamę i prowadzenia wyniszczającej wojny cenowej.
UPC przeżywa ostatnio duże kłopoty z finansowaniem inwestycji. Imponujący rozwój holenderskiej spółki, której specjalnością są telewizje kablowe, opierał się na kredytach. Akcje notowane na Nasdaq spadły z poziomu 50 do 10 USD.
Wszystko wskazuje na to, że po mariażu Wizji z Cyfrą polski oddział UPC zajmie się prowadzeniem swojej telewizji kablowej, liczącej dziś 1,4 mln abonentów (dawna Polska Telewizja Kablowa). Połączenie kablówki UPC z siecią Aster City, której udziałowcem jest Vivendi, może być trudne ze względu na kłopoty wewnątrz drugiego z właścicieli warszawskiej telewizji kablowej.