Reklama

Gazoport: Pierwszy statek ze skroplonym gazem ziemnym (Al Nuaman) wpłynął do terminalu LNG w Świnoujściu

Pierwszy statek ze skroplonym gazem ziemnym wpłynął dziś do terminalu LNG w Świnoujściu. Gigantyczna jednostka, metanowiec Al Nuaman dostarczył surowiec przeznaczony do schłodzenia i rozruchu instalacji - ok. 210 tys. m sześc. LNG. Al Nuaman to jednostka typu Q-flex - jeden z największych statków tego typu na świecie o długości 315 m i jeden z największych, jakie kiedykolwiek zawinęły do Świnoujścia.

Śledź relację na żywo:

Kolejny transport techniczny LNG, który dotrze do Polski w lutym przyszłego roku, już w 100 proc. trafi do sieci. Ten transport będzie spełniał rolę dostawy próbnej. Komercyjna eksploatacja terminalu LNG w Świnoujściu rozpocznie się w połowie przyszłego roku.

Jak powiedział obecny w Świnoujściu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, zawinięcie do gazoportu metanowca rozpoczyna cały proces uruchomienia gazoportu. - Dziś rozpoczyna się odbiór gazu i to pokaże nam, w którym momencie jesteśmy, jeśli chodzi o całą inwestycję - podkreślił.

Reklama

- Jak bardzo gazoport jest potrzebny i oczekiwany, tego nie trzeba żadnemu Polakowi powtarzać. To element dywersyfikacji i negocjacji z Gazpromem. Po doświadczeniach litewskich (na Litwie działa już gazoport - PAP) możemy oczekiwać, że mamy dziś znacznie lepszą pozycję negocjacyjną, jeśli chodzi o redukcję cen gazu - powiedział minister.

Terminal w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Jest też jedną z największych instalacji regazyfikacyjnych w Europie, i największą w basenie Morza Bałtyckiego.

Terminal będzie mógł przyjmować 5 mld m sześc. gazu rocznie. Jego pojemność wzrośnie do 7,5 mld m sześc., jeżeli zostanie wybudowany kolejny, trzeci zbiornik. To połowa rocznego zużycia gazu w Polsce.

Gazoport w Świnoujściu znalazł się także na liście firm o szczególnym znaczeniu dla obronności kraju.

(PAP)

- - - - - -

Terminal LNG rozpoczął przyjmowanie pierwszej dostawy skroplonego gazu. Ponad 200 tys. metrów sześciennych surowca dostarczone przez katarski metanowiec pozwala na rozruch instalacji. Do komercyjnej eksploatacji terminalu dojdzie dopiero w połowie 2016 roku. Gazoport wpłynie znacząco na bezpieczeństwo energetyczne Polski - ze Świnoujścia na rynek trafiać będzie blisko 1/3 zużywanego w Polsce gazu.

- Dzięki terminalowi będziemy mogli dostarczać dodatkowe 5 mld metrów sześciennych gazu rocznie. Przy naszej konsumpcji na poziomie 15-16 mld metrów sześciennych to praktycznie 1/3 zapotrzebowania. Czyli jest to kolejna możliwość dywersyfikacji naszych dostaw i to dużo szerszej niż dotychczas - mówi agencji informacyjnej Newseria Robert Zajdler, ekspert ds. energetycznych Instytutu Sobieskiego

Do tej pory Polska mogła importować gaz jedynie z Rosji i krajów Unii Europejskiej. Dzięki terminalowi będziemy mogli się zaopatrywać bezpośrednio na światowych rynkach. Stwarza to możliwość kontraktowania gazu po niższych cenach i na lepszych warunkach handlowych.

- Otwiera się przed nami bardzo dużo możliwości. W tej chwili na rynku energii jest duża podaż gazu i dość duże możliwości zakupu, a ceny w ostatnim czasie dość mocno się obniżają. Dlatego opcji zakupu jest sporo - dodaje Zajdler.

Terminal LNG w Świnoujściu ma pełnić ważną funkcję jako źródło dostaw gazu dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W kolejnych latach instalacja wzbogaci się o jeszcze jeden zbiornik, dzięki czemu jej możliwości regazyfikacyjne sięgną 7,5 mld metrów sześciennych rocznie.

- Dzięki zwiększeniu możliwości terminalu oraz dzięki rozbudowie infrastruktury z krajami sąsiednimi będziemy mogli być miejscem kupna i dostaw gazu dla całego regionu, a tym samym jednym z elementów zabezpieczających te dostawy - tłumaczy ekspert ds. energetycznych Instytut Sobieskiego.

Gaz, który służy do rozruchu terminalu LNG w Świnoujściu, podchodzi od katarskiego dostawcy - spółki Qatargas. Jak podkreśla Zajdler, Katarczycy nie mają wyłączności na zaopatrywanie polskiego terminalu. Konkurencyjne warunki handlowe oferują m.in. dostawcy z Kanady czy Stanów Zjednoczonych, a w dłuższym horyzoncie czasu opłacalna może być także współpraca z państwami afrykańskim.

- To jest też uzależnione od tego, kto będzie chętny na zakup gazu dostarczanego przez terminal. Trzeba popatrzeć na stronę popytową rynku, ale wydaje się, że zwłaszcza duże podmioty zużywające duże ilości gazu będą zainteresowane dostawami. Oczywiście przy założeniu, że koszty regazyfikacji będą na tyle atrakcyjne, że spółki będą chciały z tego korzystać - stwierdza ekspert Instytutu Sobieskiego.

Oprócz wykorzystania infrastruktury przesyłowej atrakcyjną opcją może okazać się transport gazu za pomocą cystern samochodowych oraz kolejowych.

(Newseria Biznes)

MSP: Terminal LNG przyjął pierwszą dostawę gazu (komunikat)

Pierwszy statek ze skroplonym gazem LNG wpłynął do Terminalu w Świnoujściu. Gazowiec Al Nuaman przywiózł ponad 200 tys. m sześc. skroplonego paliwa, które po regazyfikacji zamieni się w gaz ziemny o pojemności ok. 120 mln m sześc. Dostawcą gazu jest Qatargas - jeden z największych i najbardziej znanych podmiotów w światowej branży gazowej. Gaz z pierwszej dostawy posłuży do schłodzenia i rozruchu terminalu LNG.

- Zawinięcie statku z płynnym gazem do polskiego portu to symboliczny fakt. Po raz pierwszy odbierzemy gaz pochodzący z Bliskiego Wschodu. Posłuży do rozruchu technicznego instalacji, a kiedy terminal zostanie ostatecznie oddany do użytku, będziemy mieli możliwość sprowadzania błękitnego paliwa praktycznie z dowolnego miejsca na świecie. Będzie to narzędzie realnej dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski. Jednak statek z gazem na cele rozruchowe nie jest ostatnim etapem tej gigantycznej inwestycji. Przed nami co najmniej kilka miesięcy testów, prac rozruchowych i odbiorowych, a także przyjęcie kolejnego statku z gazem na cele techniczne, co jest planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku. Szykujemy się do ciężkiej pracy w tym kluczowym okresie, by dopilnować ostatecznego dokończenia, uruchomienia i rozliczenia tej inwestycji - powiedział Henryk Baranowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.

Firma Qatargas, po przeprowadzonym audycie instalacji potwierdziła, że polski gazoport jest gotowy do przyjęcia pierwszej dostawy LNG. Henryk Baranowski zauważył, że katarska spółka będzie przez 20 lat dostarczać LNG do Polski, co podnosi relacje polsko-katarskie do poziomu strategicznego. Statek z gazem na cele rozruchowe to kolejny etap gigantycznej inwestycji w Terminal LNG w Świnoujściu, którego powstanie zapoczątkowane zostało w 2006 r. przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Terminal, kiedy już zostanie oddany do użytku, zmieni pozycję Polski na energetycznej mapie Europy i przybliży nas do niezależności energetycznej. Przez tę instalację będzie można sprowadzać ok. 5 mld m.sześc. gazu rocznie, co odpowiada jednej trzeciej zapotrzebowania kraju. Polska będzie miała możliwość sprowadzania błękitnego paliwa praktycznie z dowolnego miejsca na świecie, gdzie surowiec ten jest wydobywany i skraplany. Po ewentualnej rozbudowie o trzeci zbiornik, zdolność regazyfikacyjna instalacji wzrośnie do 7,5 mln m. sześc. gazu rocznie.

Terminal LNG ma być jednym z najważniejszych elementów systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem wzmocni niezależność gazową naszego kraju.

Według pierwotnej umowy z konsorcjum wykonawczym, terminal w Świnoujściu miał być oddany do eksploatacji 30 czerwca 2014 r. W trakcie budowy inwestor - spółka Polskie LNG - dwukrotnie wydłużała ten termin. Obowiązująca umowa wskazuje za datę odbioru instalacji do użytkowania koniec maja 2016 r. (PAP)

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »