Gdańsk: Nie ruszyła jeszcze budowa stadionu na Euro 2012

Gdańsk najgorzej radzi sobie z budową stadionu - prace budowlane jeszcze nie ruszyły. Spośród miast organizatorów Euro 2012 tylko Warszawa ma bogatszą bazę hotelową od Gdańska, Gdyni i Sopotu. Powstaje nowy system komunikacji - nowe drogi, dworce, trwa rozbudowa lotniska.

Gdańsk najgorzej radzi sobie z budową stadionu - prace budowlane jeszcze nie ruszyły. Spośród miast organizatorów Euro 2012 tylko Warszawa ma bogatszą bazę hotelową od Gdańska, Gdyni i Sopotu. Powstaje nowy system komunikacji - nowe drogi, dworce, trwa rozbudowa lotniska.

Inwestycje niezbędne do przeprowadzenia meczów Euro 2012 w Gdańsku - oprócz budowy stadionu - sprowadzają się przede wszystkim do komunikacji. Władze miasta zaplanowały - kosztem 548 mln zł (119 mln euro) - budowę nowej linii tramwajowej o długości 3 km, modernizację już istniejących oraz kupno 35 nowoczesnych tramwajów. Prace mają być wykonane do końca 2011 roku. W styczniu zakończyła się wymiana taboru, dziś niemal gotowy jest projekt budowlany inwestycji, a na wrzesień przewidziano zamknięcie projektu wykonawczego.

Drogi - główne inwestycje

Poza komunikacją miejską Gdańsk musi zmodernizować i zbudować drogi przelotowe oraz ulice dojazdowe do nowego stadionu. Trasa Sucharskiego (o długości 8,7 km) pozwoli kierowcom ominąć centrum Gdańska i będzie bezpośrednią drogą dojazdową do stadionu od strony Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce oddać ją do użytku w I kwartale 2012 r. (ale tylko tę część, która umożliwi przejazd w okolice stadionu). Na razie przebieg trasy planują projektanci.

Druga ważna inwestycja drogowa to 10-kilometrowa ulica Słowackiego, która połączy lotnisko ze stadionem i Trasą Sucharskiego. Planowana jest także budowa odcinka Trasy W-Z, która pozwoli na bezpośrednie i bezkolizyjne połączenie centrum z istniejącą Obwodnicą Zachodnią. Odcinek o długości 1,9 km (łącznie 9,7 km) zostanie oddany do ruchu w listopadzie 2011 r.

Autostrada A1 jest już gotowa na odcinku od Gdańska do Nowych Marz (na wysokości Grudziądza). W budowie jest odcinek do Torunia i ma być ukończony przed Euro 2012.

Większe lotnisko im. Wałęsy

Wzrost zainteresowania lotami i Euro 2012 sprawiły, że rozbudowa lotniska ruszy w lipcu. Powstanie przede wszystkim nowy terminal pasażerski. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w czerwcu poznamy wykonawcę (dziś o kontrakt ubiega się 20 firm). Nowy terminal zwiększy przepustowość lotniska o dodatkowe 5 mln pasażerów rocznie, dlatego potrzebne są dodatkowe stanowiska postojowe dla samolotów i miejsca parkingowe.

Z kolei PKP do 2012 roku chcą m.in. wyremontować niemal cały odcinek Gdańsk - Warszawa - tak, by pociągi mogły rozwijać prędkości rzędu 160-200 km/h. Urząd Marszałkowski koordynuje zaś inny projekt - trójmiejską kolej metropolitalną. Ma ona połączyć lotnisko z centrum Gdańska i nowym stadionem. Do mistrzostw planuje się budowę przystanku przy lotnisku i włączenie toru do istniejącej linii kolejowej do Kościerzyny. Cała inwestycja, czyli bezpośrednie połączenie port lotniczy - Gdańsk, powstanie jednak dopiero po 2012 roku. Powód? Czas i koszty.

Atutem Gdańska jest baza hotelowa. W Trójmieście czeka na gości ok. 22 tys. miejsc noclegowych o zróżnicowanym standardzie. Z polskich miast organizatorów mistrzostw jedynie Warszawa ma bogatsze zaplecze. W tej chwili Gdańsk - szczególnie z Sopotem - spełnia (licząc hotele na zaawansowanym etapie budowy lub na ukończeniu) wszystkie wymogi UEFA, także jeśli chodzi o luksusowe obiekty 5-gwiazdkowe. Dodatkowo ponad 20 nowych obiektów znajduje się w budowie. Najważniejsze realizowane inwestycje to nowy 5-gwiazdkowy hotel Hilton (150 pokoi), 5-gwiazdkowy Radisson SAS (136) i 4-gwiazdkowy Qubus (110).

Stadion: tylko umowa

Władze Gdańska 10 kwietnia podpisały umowę z generalnym wykonawcą stadionu piłkarskiego Baltic Arena. Obecnie do końca zbliżają się prace ziemne - konsorcjum polskich i niemieckich firm lada dzień przejmie plac budowy i rozpocznie prace budowlane. Najpóźniej na początku lipca planowane jest wkopanie kamienia węgielnego. Stadion, zgodnie z podpisaną umową, ma być ukończony w styczniu 2011 r. Imponująca jest fasada obiektu - ma być pokryta płytami z poliwęglanu w kilku różnych odcieniach brązu, do złudzenia przypominającego bursztyn.

OPINIA

PAWEŁ ADAMOWICZ

prezydent Gdańska

Piłkarskie mistrzostwa Europy to największa impreza na świecie, zaraz po igrzyskach olimpijskich i mundialu. Miasta - organizatorzy spotkań będą w tym czasie pojawiały się regularnie na ekranach telewizorów połowy globu, a na pewno całej Europy. Gdybyśmy mieli zapłacić za taką promocję, musielibyśmy wydać kilka milionów euro. Tymczasem budżet Gdańska wynosi prawie 1,4 mld zł w skali roku. W życiu nie byłoby nas na to stać!

Organizacja Euro 2012 to doskonała okazja do niewiarygodnie szerokiej promocji miasta. Szacujemy, że na rozgrywki przyjedzie do Gdańska minimum 100-200 tys. ludzi. Jeżeli im się tu spodoba, zabawią dłużej i wrócą w przyszłości - albo żeby odpocząć, albo w celach biznesowych. Trzeba pamiętać, że Gdańsk bardzo prężnie rozwija się w dziedzinie wysokich technologii. Swoje oddziały ma tu coraz więcej firm irlandzkich czy brytyjskich z branży hi-tech. Także dla mieszkańców organizacja Euro 2012 jest bardzo korzystna. Wszystkie inwestycje będą służyły nam przez lata.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

Zaplanuj wakacje już teraz - tanie bilety lotnicze, promocyjne oferty turystyczne.

Gazeta Prawna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »