GDDKiA: rusza pilotażowy projekt budowy punktów ładowania pojazdów elektrycznychk

Rusza pilotażowy projekt budowy punktów ładowania pojazdów elektrycznych na drogach krajowych - powiedział PAP rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki. Punkty mają powstać na autostradzie A4 oraz na trasie S8. Kierowcy nie odczuli zmiany operatora poboru opłat drogowych - zapewnił w wczoraj posłów minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk

"Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na pilotażowy odcinek +zielonej drogi+, na którym mają znajdować się punkty ładowania samochodów elektrycznych" - powiedział Krynicki. Punkty ładowania zlokalizowane będą na 13 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) kategorii I.

"Na potencjalnych dzierżawców czekają miejsca na ośmiu MOP-ach na A4 (Krajków Pd., Krajków Pn., Przysiecz, Jankowice Wielkie, Wierzbnik, Prószków, Proboszczowice i Chechło) oraz pięciu na S8 (Gózew Pn., Chojny, Dąbrowa Wielka, Jonas Pn. i Jonas Pd.).

Reklama

W celu zachowania konkurencyjności pomiędzy dzierżawcami poszczególnych lokalizacji będą oni mogli składać oferty na co drugi MOP znajdujący się po tej samej stronie drogi" - podał Krynicki.

"W przetargu mogą startować firmy, które pełnią funkcję operatora punktów ładowania samochodów elektrycznych lub dostawcy usługi ładowania dla tych punktów na minimum dwóch punktach przez okres co najmniej sześciu miesięcy od dnia złożenia oferty. Kolejnym wymogiem jest uzyskanie średniego rocznego przychodu za ostatni pełny rok obrotowy w wysokości nie mniejszej niż milion zł" - zaznaczył Krynicki.

"Zadaniem wyłonionego w przetargu dzierżawcy, z którym umowa zostanie podpisana na 10 lat (z możliwością wydłużenia o dodatkowe 5 lat), będzie wybudowanie dwóch ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, pełnienie roli operatora i dostawcy usługi ładowania dla tych punktów oraz dostosowanie miejsc przeznaczonych na postój pojazdów elektrycznych w czasie ładowania poprzez jego odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome. Dzierżawca będzie płacił GDDKiA czynsz określony w złożonej ofercie" - podał Krynicki.

Harmonogram zakłada podpisanie umów z wykonawcami jeszcze w okolicach połowy 2019 roku. Przewiduje się, że wykonawcy sukcesywnie będą otwierać nowe punktu ładowania w ciągu 12 miesięcy od podpisania umów. GDDKiA już prowadzi rozmowy z krajowymi i zagranicznymi koncernami w sprawie ich inwestycji na MOP-ach.

Kierowcy nie odczuli zmiany operatora poboru opłat drogowych a Krajowy Fundusz Drogowy nie stracił nawet złotówki - zapewnił w wczoraj posłów minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury odpowiadając na pytania posłów o przebieg procesu przejęcia Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO) przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) od firmy Kapsch i funkcjonowanie systemu od 3 listopada 2018 r., po wygaśnięciu umowy z dotychczasowym operatorem, podkreślił, że "użytkownicy nie odczuli zmiany a Krajowy Fundusz Drogowy nie stracił nawet złotówki"

"KSPO jest nowoczesne, przejrzyste i wydajne" - zapewnił Adamczyk. Dodał, że zaletą przejęcia poboru opłat przez GITD jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania systemu i docelowa optymalizacja kosztów oraz wzmocnienie nadzoru ministra właściwego ds. transportu nad systemem. Adamczyk wspomniał również o zapewnieniu przez GITD lepszej ochrony danych osobowych użytkowników i lepszej kontroli oraz o skuteczniejszym monitorowaniu transportu.

Adamczyk podkreślił, że przeprowadzona zmiana pozwoliła maksymalnie uniezależnić się od podmiotów trzecich a także zmaksymalizować stopień wykorzystania aktywów. Przekazał posłom, że dzięki przejęciu pełnej kontroli nad KSPO przez administrację państwową ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkich zmian i ciągłe udoskonalanie systemu.

- Budujemy nowy system poboru opłat, który będzie współpracował z wieloma systemami uruchomionymi przez inne służby i pozwoli uruchomić wiele przydatnych funkcjonalności pozwalających w pełni wykorzystać pozyskane informacje - dodał.

Przejęcie systemu poboru opłat przez GITD umożliwiła nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Na mocy tej regulacji 3 listopada 2018 roku nastąpiła zmiana podmiotu pobierającego opłaty. Do GITD przeniesiono także wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradami na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA.

PAP

.............................

Co z polskim samochodem elektrycznym?

Spółka ElectroMobility Poland dostanie w tym roku 40 mln zł na dalsze prace nad tym projektem. Zdaniem ekspertów z rynku motoryzacyjnego, końca tego projektu nie widać.

Przypomnijmy, ze spółkę ElectroMobility Poland (EMP) powołano do życia w październiku 2016 r. Na wstępie cztery państwowe firmy energetyczne - PGE, Tauron, Energa i Enea - przeznaczyły odpowiednio po 10 mln zł na stworzenia polskiego pojazdu elektrycznego. We wrześniu 2017 r. ustalono prototypy które mają zostać zrealizowane w ramach tego projektu. Zdaniem analityków 70 mln zł to dopiero początek wydatków.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »