Reklama

Giganci walczą o cyfrowe reklamy. Amazon, TikTok i Netflix gonią liderów Meta i Google

W ciągu najbliższych czterech lat wydatki na cyfrową reklamę wzrosną na świecie o 85 proc., z 407 do 753 miliardów dolarów - szacuje Juniper Research, dostawca danych dla globalnego sektora technologii cyfrowych. Na rynku reklam online dominuje Meta i Google, ale coraz większe udziały zdobywa na nim Amazon, a także TikTok, Apple i Netflix.

Liderami cyfrowego rynku reklam są Google i Meta. Amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne i najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa świata posiada 27,7 proc. udziałów. Zaś konglomerat technologiczny z siedzibą w Kalifornii ma ich 24,2 proc. 

Amazon i Apple rosną w siłę

Ważne miejsce pod względem udziałów w rynku wkrótce ma zająć Amazon. Zdaniem ekspertów, w tym roku mogą one wzrosnąć do 13 proc. W 2021 roku dochody z reklam największego na świecie sklepu online wyniosły 31 mld 160 milionów dolarów. To więcej niż łączna sprzedaż w jego sklepach stacjonarnych, a także więcej, niż w zeszłym roku zarobił na reklamach YouTube (28,85 miliarda dolarów). Amazon co miesiąc, a dokładniej jego e-sklep, odwiedza na całym świecie ponad 2 miliardy osób. Dodatkowych dochodów dostarczają mu reklamy przesyłane strumieniowo, czyli przez internet.

Reklama

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Wzrost swojej działalności reklamowej ma odnotowywać Apple. Producent iPhone’ów wprawdzie nie ujawnia danych biznesowych, ale według szacunków firmy konsultingowej Evercore ISI, reklama generuje mu przychody w wysokości 5 miliardów dolarów. Z prognoz Evercore ISI wynika, że w ciągu czterech lat może się ona stać dla Apple biznesem o wartości około 30 miliardów dolarów. Ambicje zwiększenia nakładów na cyberreklamę potwierdził niedawno "Financial Times". Brytyjski dziennik poinformował, że Apple zamierza podwoić zespół profesjonalistów zajmujących się tą dziedziną.

TikTok i Netflix wykorzystują potencjały

Kolejną firmą, której udziały w rynku cyfrowych reklam mają być coraz większe, jest TikTok. W 2021 roku globalny biznes reklamowy chińskiej aplikacji miał wzrosnąć o 175 proc., do 3,88 miliarda dolarów - informuje Insider Intelligence, amerykańska firma badania rynku. Jej eksperci twierdzą, że tegoroczny przychód z reklam może osiągnąć nawet 11 miliardów dolarów. Przypominają, że 65 proc. odbiorców TikToka to osoby od 15 do 34 lat, czyli w wieku bardzo atrakcyjnym dla marek. Jeśli prognozy się sprawdzą, w 2024 roku przychody z cyfrowych reklam mogą wynieść ponad 23,5 miliarda dolarów - wielkość zbliżona do tej, jaką obecnie może pochwalić się YouTube. 

Rynek cyfrowych reklam staje się coraz ważniejszy dla Netfliksa. Platforma telewizji streamingowej zapowiedziała już obniżkę opłat za swój serwis, w zamian za dołączenie do niego reklam online. Została zmuszona do podjęcia tego kroku, kiedy straciła część abonentów. Zaletą Netfliksa i pokusą dla wielu marek jest widownia licząca ponad 220 milionów subskrybentów. Amerykański koncern, który od lipca współpracuje z Microsoftem, zapowiedział, że nowa, tańsza usługa zostanie uruchomiona w ciągu najbliższych miesięcy. Według "The Wall Street Journal", Netflix spodziewa się, że do końca 2023 r. skorzysta z niej 40 milionów subskrybentów.

Ewa Wysocka 

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »