Gonimy Europę na piechotę?
Polska ma przestarzałą infrastrukturę i nieefektywny system transportowy. Zdaje sobie z tego sprawę Bruksela, rezerwując dla nas 17,3 mld euro na budowę dróg, sieci kolejowej i lotnisk w latach 2007-2013.
W okresie 2004-2006 Polska przeznaczy na rozbudowę infrastruktury 4,490 mld euro, z czego 3,25 mld euro pochodzić będzie z UE, reszta to środki krajowe - mówi Marek Chałas, podsekretarz stanu ds. funduszy europejskich w Ministerstwie Infrastruktury. Według niego na połowę tych środków podpisane są już umowy. Jesteśmy coraz lepsi w przygotowaniu projektów, gorzej idzie nam z ich realizacją.
Z przygotowywanego przez rząd Narodowego Programu Rozwoju na lata 2007-2013 wynika, iż do roku 2013 gotowe będą od granicy do granicy trzy tranzytowe autostrady A-1, A-2 i A-4. Środki unijne zarezerwowane na finansowanie polskiej infrastruktury w latach 2007-2013 wynoszą 17,3 mld euro. Do tego dojdą pieniądze z budżetu państwa, Krajowego Funduszu Drogowego oraz kredyty Banku Światowego i EBI.
W tym okresie Unia zamierza zrealizować 30 dużych projektów infrastrukturalnych, z czego dwa mogą dotyczyć Polski: budowa trasy drogowej północ-południe oraz drogi Via Baltica. - W Europie kończą się czasy bezpłatnych dróg.
Wprowadzony zostanie jednolity system poboru opłat za samochody o masie powyżej 3,5 tony, niezależnie czy korzystają z autostrady czy dróg alternatywnych - mówi Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego. Jego zdaniem środki przeznaczane u nas na kolej są wręcz symboliczne. Niemcy na modernizację sieci kolejowej, wielkością porównywalnej z naszą, wydali po zjednoczeniu ponad 30 mld euro, my w tym czasie 30-krotnie mniej.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planuje wydać na ten cel w latach 2007-2013 kwotę 7,6 mld euro. Z sieci 16,5 tys. km tylko 5,4 tys. km przygotowanych będzie do jazdy z prędkością 140-200 km/h. I tylko ten wycinek kolejowej infrastruktury będzie objęty unijną pomocą. Na około 7 tys. km sieci pociągi z roku na rok kursują coraz wolniej ze względu na pogarszający się stan techniczny torów.
- Bez modernizacji infrastruktury nie wzmocnimy gospodarki w naszym regionie - uważa Bogusław Kowalski, wicemarszałek województwa mazowieckiego. Począwszy od tego do końca 2007 roku Mazowsze przeznaczy 1 mld zł na zakup nowego taboru kolejowego (10 składów elektrycznych) i drugie tyle na budowę dróg.
Janusz Steinbarth