Grecja publikuje obowiązki hotelarzy. Chce aby turyści odpoczywali bez stresu
Prawa, jakie mają turyści rezerwujący hotele w Grecji - ich listę opublikował Grecki Związek Zawodowy Pracowników Konsumentów, EEEK (Hellenic Consumer Workers' Union). Uzasadnił, że dzięki publikacji, goście hotelowi “będą mogli podejmować właściwe decyzje i cieszyć się wakacjami bez stresu i problemów” - informuje portal branżowy money-tourism.gr.
Grecja jest po Turcji drugim najczęściej odwiedzanym przez Polaków latem krajem. W 2023 r. odpoczywało tam ponad milion rodaków. W ubiegłym roku, w porównaniu do wcześniejszego, liczba rezerwacji lotniczych do Grecji wzrosła o ponad 20 proc., do 761 tys. pasażerów. Zdecydowana większość turystów odpoczywa w nadmorskich hotelach.
Podstawowym obowiązkiem hotelarza lub właściciela obiektu noclegowego jest udostępnienie każdemu klientowi wolnego pokoju. Co ważne, wynajmujący musi mieć dostęp do wszystkich usług i udogodnień, jakie reklamuje hotel, np. basenu, zajęć sportowych, internetu, klimatyzacji czy bezpłatnego parkingu. Obowiązkiem hotelu jest też odpowiedzieć w ciągu najwyżej 3 dni, czy rezerwacja została przyjęta.
Związek zawodowy informuje, że kolejnym obowiązkiem placówki jest umieszczenie w każdym pokoju zatwierdzonej przez administrację „Karty informacyjnej klienta”. Muszą się na niej znaleźć szczegółowe ceny - pokoju, ewentualnych dopłat, śniadania i obiadu. Dzięki tej informacji “klient hotelu będzie dokładnie wiedział, ile kosztował jego pobyt” - uzasadnia związek.
Może się zdarzyć, że podczas rezerwacji hotel będzie się domagał depozytu. EEEK informuje, że zgodnie z prawem nie może on przekroczyć 25 proc. całkowitych kosztów zakwaterowania. Podkreśla, że w przypadku anulowania rezerwacji, o ile następuje ono nie później niż 21 dni przed uzgodnioną datą przyjazdu, klientowi przysługuje zwrot całkowitej kwoty depozytu.
Wtedy też turysta nie ponosi żadnych obciążeń finansowych. Jeśli jednak o rezygnacji z przyjazdu podróżny zawiadamia na mniej niż 21 dni przed terminem, zostanie zobowiązany zapłacić połowę całkowitej kwoty pobytu - informują związkowcy za pośrednictwem greckiego portalu branżowego. Zaznaczają też, że przepisy te nie obowiązują w przypadku dokonywania rezerwacji za pośrednictwem popularnych platform internetowych, takich jak booking.com czy airbnb.
Jak wynika z danych Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECC), najczęstszym powodem skarg dotyczących hoteli w Grecji jest niezgodności standardu pokoju z ofertą placówki. Goście narzekają na brak klimatyzacji, hałas czy odległość od plaży. Skargi dość często dotyczą też zachowania personelu, w tym właścicieli hoteli.