GUS: Sprzedaż detaliczna w marcu wzrosła o 10,7 proc.

Sprzedaż detaliczna w marcu tego roku wzrosła o 10,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a liczona miesiąc do miesiąca wzrosła o 15,7 proc. - podał w środę Główny Urząd Statystyczny.

Sprzedaż detaliczna w marcu tego roku wzrosła o 10,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a liczona miesiąc do miesiąca wzrosła o 15,7 proc. - podał w środę Główny Urząd Statystyczny.

Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że roczna sprzedaż detaliczna w marcu wzrosła średnio o 10,4 proc., a liczona miesiąc do miesiąca wzrosła o 14,7 proc.

Matysiak: Sprzedaż detaliczna spadnie

Ekonomista Pekao Wojciech Matysiak o środowych danych GUS:

"W marcu odnotowano silny spadek dynamiki sprzedaży pojazdów (do 11,8 proc. rok do roku z 23,6 proc. rok do roku w lutym) oraz paliw (do 14,4 proc. rok do roku z 21,6 proc. rok do roku), a także pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach (do 17,7 proc. rok do roku z 33,9 proc. rok do roku). Dane z tej ostatniej kategorii pokazują, że niespodziewany skok sprzedaży odnotowany w niewyspecjalizowanych sklepach przed miesiącem był jednorazowy i związany prawdopodobnie ze zwiększonymi zakupami w lutym w konsekwencji wcześniejszej wypłaty premii w przedsiębiorstwach (już na koniec stycznia) w związku z podwyżką składki rentowej od lutego. Brak wypłat premii na koniec lutego spowodował, że aktywność konsumentów w marcu wyraźnie zmalała.

Reklama

W następnych miesiącach spodziewamy się istotnego spowolnienia tempa wzrostu sprzedaży detalicznej. Szacujemy, że wyniki sprzedaży przedświątecznej były istotnie gorsze niż przed rokiem, dlatego też oczekujemy wyraźnego spadku dynamiki sprzedaży detalicznej już w kwietniu.

Sytuacja na rynku pracy nie sprzyja poprawie nastrojów konsumenckich. Kwietniowe badania koniunktury GUS pokazują, że obawy przed bezrobociem nieco się zmniejszyły względem pierwszych miesięcy 2012 roku, jednak są nadal wysokie (...). Realne tempo wzrostu wynagrodzeń, a także dynamika zatrudnienia w przedsiębiorstwach są bliskie zeru. Perspektywy spowolnienia gospodarczego raczej nie zwiastują wzrostu popytu na pracę w najbliższym czasie. Niekorzystnie na poziom konsumpcji wpływa również utrzymująca się na wysokim poziomie inflacja (...).

Dane o sprzedaży detalicznej były bliskie oczekiwaniom rynku, dlatego też podtrzymujemy naszą prognozę, że Rada Polityki Pieniężnej nie zmieni stóp procentowych na najbliższym posiedzeniu".

Reluga: spowolnienie sprzedaży niższe od oczekiwań

Główny ekonomista banku BZ WBK Maciej Reluga o środowych danych GUS:

"Spodziewaliśmy się w marcu spowolnienia w stosunku do dużych wzrostów z początku roku - i ono rzeczywiście nastąpiło. Oczekiwaliśmy jednak, że spowolnienie to będzie większe niż podał GUS, że wyniesie nawet poniżej 10 proc.

Jeżeli popatrzymy na całokształt danych, razem z danymi o rynku pracy, to widać sygnały świadczące o tym, iż wzrost prywatnej konsumpcji w tym roku będzie utrzymywał się na poziomie w okolicach 2 proc., który mieliśmy w IV kwartale ubiegłego roku.

Sprzedaż realnie przyspieszyła w pierwszym kwartale 2012 r. w porównaniu z ostatnim kwartałem 2011 r., ale wszystko wskazuje na to, że odnotowany w styczniu wyjątkowo wysoki realny wzrost sprzedaży o 10 proc. nie jest do powtórzenia w kolejnych miesiącach.

W marcu br. sprzedaż wzrosła realnie (po uwzględnieniu inflacji - PAP) o 6,8 proc. i myślę, że w końcówce roku będziemy mieli podobny poziom z tendencją w dół. Spodziewałbym się, że przez następne trzy kwartały realny wzrost sprzedaży utrzyma się w okolicach 5 proc. To będzie związane z sytuacją na rynku pracy, niewielkim - jeżeli w ogóle - wzrostem zatrudnienia i bardzo umiarkowanym wzrostem płac, niewiele przewyższającym inflację".

PAP
Dowiedz się więcej na temat: proca | handel | GUS | sprzedaż detaliczna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »