Henry Ford - 65. rocznica śmierci
7 kwietnia przypada 65. rocznica śmierci Henry'ego Forda, amerykańskiego przemysłowca, producenta samochodów i pioniera motoryzacji.
W 1903 roku założył w Detroit spółkę Ford Motor Company, zrewolucjonizował system produkcji aut, wprowadzając ruchomą taśmę i trzyzmianowy dzień pracy. Ograniczając produkcję do jednego modelu i jednego koloru, zredukował cenę i uczynił auto dostępne dla amerykańskich robotników.
Ruchoma linia montażowa oraz techniki masowej produkcji ustanowiły standardy światowej produkcji przemysłowej w pierwszej połowie XX wieku. Zmieniły się układy ekonomiczne w USA, banki zaczęły oferować kredyty na zakup aut Forda. Powszechna dostępność aut Forda zrewolucjonizowała także układy społeczne, umożliwiając zasiedlanie przedmieść wielkich miast jak Nowy Jork czy Detroit oraz zaludnienie niezamieszkanych dotychczas terenów na Florydzie. Do zakończenia produkcji w 1927 roku wyprodukowano łącznie ponad 15 milionów Fordów T.
Ford już w młodym wieku interesował się mechaniką. W 1896 roku skonstruował kwadrycykl - pojazd o własnym napędzie według swojego pomysłu, a trzy lata później zaprojektował i skonstruował kilka modeli samochodów wyścigowych. Ideą Forda była produkcja samochodów dostępnych cenowo, ekonomicznych, a jednocześnie niezawodnych. Firma Ford Motor Company rozpoczęła działalność w 1903 roku. Henry Ford został jej wiceprezesem i głównym inżynierem. Jego zakłady produkowały na początku zaledwie kilka samochodów dziennie. Pierwsze auto, które powstało w zakładach Forda sprzedano 23 lipca 1903 roku.
Henry Ford początkowo sprawdzał osobiście każdy wyprodukowany samochód. W 1945 roku Ford zrezygnował z funkcji prezesa firmy i przekazał stanowisko swojemu wnukowi. W tym samym roku podczas uroczystości Złotego Jubileuszu Automobilizmu Amerykańskiego uhonorowano go za wielki wkład w rozwój przemysłu motoryzacyjnego, a rok później Amerykański Instytut Ropy Naftowej odznaczył go pierwszym w swej historii dorocznym Złotym Medalem za wybitne zasługi dla dobra ludzkości. Henry Ford zmarł 7 kwietnia 1947 roku. (IAR)
KOMENTARZ INTERIA.PL
Powyższa depesza nie jest całą prawdą o Fordzie. Niestety.
To on założył Dearborn Publishing Company, które wydawało gazetę "The Dearborn Independent". Drukował tam serie artykułów pt. "Międzynarodowy Żyd, najważniejszy problem świata" ("The International Jew, the World's Foremost Problem"). Artykuły były przedrukowywane jako pamflety i rozprowadzane po świecie. Zwróciły one uwagę Adolfa Hitlera, dla którego Ford stał się inspiracją. Po dojściu do władzy Hitlera, obaj zostali przyjaciółmi (Ford miał zwyczaj dawać urodzinowy prezent Hitlerowi - czek na 100 tysięcy marek, a Hitler odznaczył go wysokim orderem III Rzeszy - Orderem Orła Niemieckiego). Był przeciwnikiem związków zawodowych - uznał je w swoich zakładach dopiero w 1941 po strajku w fabryce River Rouge i po kilku procesach sądowych.
Nienawiść do pracowników, zwierzęcy antysemityzm i przyjaźń z Hitlerem niszczą bezpowrotnie piękny obraz Forda - pioniera motoryzacji.
Krzysztof Mrówka, INTERIA.PL