Ipsos: Umiarkowana poprawa nastrojów konsumenckich
Wrzesień przyniósł umiarkowaną poprawę nastrojów konsumenckich - podał w czwartek w komunikacie Ipsos. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 1,4 pkt, osiągając poziom 86,4 pkt.
"Po sierpniowym, niewielkim pogorszeniu nastrojów konsumenckich, wrzesień przyniósł ich umiarkowaną poprawę: Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 1,4 pkt, osiągając poziom 86,4 pkt. Wzrost ten może nieco zaskakiwać w obliczu medialnych doniesień o nadchodzącym ponownie kryzysie, tym bardziej, że głównym motorem wzrostu są trochę lepsze oceny kondycji gospodarczej naszego kraju. Polacy jednak nie ulegają najwyraźniej panice" - napisano w komunikacie Ipsos.
Wskaźnik Klimatu Gospodarczego zanotował wzrost do poziomu 74,6 pkt (+2,2 pkt).
"Nastąpiło to przede wszystkim za sprawą lepszych ocen zmiany jaka nastąpiła w naszej gospodarce w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Spadła liczba osób, które oceniają, że nastąpiło pogorszenie na rzecz tych, którzy uważają, że sytuacja ta się nie zmieniła. Skłonność do Zakupów natomiast wzrosła minimalnie - tylko o 0,8 pkt i jest na poziomie 94,3 pkt" - napisano.
Ipsos zaznaczył, że obecnemu wzrostowi optymizmu towarzyszy poprawa oczekiwań inflacyjnych.
"We wrześniu prawie o 10 punktów procentowych spadł odsetek osób, które uważają, że w ciągu ostatniego roku ceny znacznie wzrosły, a o prawie 5 punktów procentowych zmalał udział osób uważających, że w najbliższych miesiącach ceny będą wzrastać jeszcze szybciej niż obecnie. Może być to związane z obniżkami cen paliwa, które miały miejsce pod koniec wakacji oraz ogólnym wyhamowaniem wzrostu cen towarów i usług" - napisano.
"Innym czynnikiem, który mógł rozbudzić nadzieje części Polaków i wpłynąć na wzrost optymizmu są nadchodzące wybory parlamentarne" - dodano.
Poniżej wskaźniki:
sierpień'11 wrzesień'11 zmiana Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 85,03 pkt 86,42 pkt +1,39 Klimat Gospodarczy: 72,47 pkt 74,63 pkt +2,18 Skłonność do Zakupów: 93,43 pkt 94,27 pkt +0,84 Wskaźnik Bieżący 71,66 pkt 73,79 pkt +2,13 Wskaźnik Oczekiwań 92,42 pkt 95,26 pkt +2,84
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 14 września 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.