Koniec z tirami
Do użytku oddano w czwartek ostatni odcinek Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, łączący port z obwodnicą Trójmiasta i autostradą A1.
7-kilometrowa Trasa Kwiatkowskiego jest początkiem autostrady A1, łączącej północ z południem Europy.
Według obliczeń specjalistów, trasa pozwoli na zmniejszenie o 80 proc. liczby TIR-ów i innych ciężkich pojazdów, przejeżdżających przez miasto. Jednocześnie spowoduje wzrost przeładunków w porcie o ponad 30 proc. do 2015 roku oraz wzrost atrakcyjności inwestycyjnej obszarów portowych.
Władze Gdyni zapewniają, że dzięki powstaniu trasy średni czas i koszt przejazdu samochodem po mieście skróci się o 5 proc. Liczą, że o tyle samo zmniejszy się też liczba wypadków i kolizji drogowych. Natomiast czas przejazdu z północnych dzielnic Gdyni i portu do obwodnicy będzie krótszy o połowę.
Długość oddanego w czwartek odcinka to ponad 2,7 km. Stanowią go dwie dwupasmowe jezdnie. Wykonano m.in. dwa 370-metrowe wiadukty, umieszczone na 30-metrowych palach.
Koszty wyniosły około 280 mln zł. Z tego 173 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a reszta z budżetu miasta. Trasę zaczęto budować w 1974 roku.
W otwarciu trasy uczestniczyło ponad tysiąc osób. Byli to głównie mieszkańcy Gdyni, dla których uruchomiono specjalne autobusy, dowożące na miejsce uroczystego otwarcie drogi.