Kontrola jakości paliw na polskich stacjach. Wyniki mogą niepokoić
Inspekcja Handlowa opublikowała raport z kontroli jakości paliw przeprowadzanych w ubiegłym roku. 41 próbek paliw ciekłych nie spełniło wymaganych norm. To 2,59 proc. wszystkich badanych próbek, czyli dwukrotnie więcej niż w poprzednim - 2022 roku.
- Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego (LPG) oraz lekkiego oleju opałowego
- Jakość paliw sprawdzano na stacjach, u producentów, w hurtowniach i magazynach
- 41 próbek paliw ciekłych (2,59 proc. zbadanych) nie spełniło wymagań jakościowych określonych w przepisach
Jak informuje UOKiK, 41 próbek paliw ciekłych pobranych na stacjach (wspomniane 2,59 proc. zbadanych) nie spełniło wymagań jakościowych określonych w przepisach (34 próbki oleju napędowego i 7 próbek benzyn). Co ciekawe, w ostatnich latach (2016-2022) nie było nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni paliw oraz producentów i podmiotów magazynujących paliwa ciekłe.
Inspekcja Handlowa prowadzi kontrole jakości paliw w dwóch odrębnych częściach: europejskiej oraz krajowej. Różnią się sposobem wyboru podmiotów do kontroli. W części europejskiej następuje losowanie, w części krajowej podstawą kontroli są sygnały od kierowców, innych organów (np. Policji) i negatywne wyniki poprzednich kontroli.
Podczas kontroli stacji paliw wylosowanych przez Prezesa Urzędu najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: wielkopolskim (5,75 proc.), podlaskim (4,76 proc.), małopolskim (3,81 proc.), kujawsko-pomorskim (3,64 proc.), mazowieckim (2,86 proc.), łódzkim (1,27 proc.), świętokrzyskim (2,50 proc.), zachodniopomorskim (2,13 proc.) i lubelskim (1,64 proc.).
W przypadku stacji wybranych do kontroli na podstawie informacji najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.), małopolskim (10 proc.), podlaskim (7,69 proc.), świętokrzyskim (7,69 proc.), lubelskim (6,67 proc.), zachodniopomorskim (5,56 proc.), śląskim (5,13 proc.), wielkopolskim (3,13 proc.) i mazowieckim (1,28 proc.).
W próbkach benzyny inspektorzy najczęściej kwestionowali prężność par (parametr różny dla paliwa letniego i zimowego - decyduje m.in. o łatwości rozruchu w zimie); motorową liczbę oktanową oraz tzw. indeks lotności (również wpływa na łatwość rozruchu).
W przypadku oleju napędowego kwestionowano tzw. stabilność oksydacyjną (mętnienie paliwa, powstawanie osadów, zatykanie wtrysków), temperaturę zapłonu i zawartość wody.
Warto podkreślić, że w dalszym ciągu wśród kwestionowanych próbek paliw ciekłych dominuje olej napędowy, ale w ostatnich latach (2020-22) wszystkie zbadane próbki oleju napędowego i benzyn spełniały wymagania w zakresie zawartości siarki (grafika poniżej).
Wykres. Najwyższe odnotowane przekroczenia zawartości siarki w latach 2013-2019 (w mg/kg)
Inspekcja Handlowa pobrała do badań laboratoryjnych (na stacjach paliw i w hurtowniach) 360 próbek gazu skroplonego (LPG).
W 2023 r. wszystkie zbadane próbki LPG spełniały wymagania jakościowe. W poprzednich latach bywało gorzej, co pokazuje grafika.
LPG. Odsetek stwierdzonych nieprawidłowości w latach 2013-2023
Po ubiegłorocznej kontroli jakości paliw, Inspekcja Handlowa wydała 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska i organy ściągania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
***