Kontrola jakości paliw na polskich stacjach. Wyniki mogą niepokoić

Inspekcja Handlowa opublikowała raport z kontroli jakości paliw przeprowadzanych w ubiegłym roku. 41 próbek paliw ciekłych nie spełniło wymaganych norm. To 2,59 proc. wszystkich badanych próbek, czyli dwukrotnie więcej niż w poprzednim - 2022 roku.

  • Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego (LPG) oraz lekkiego oleju opałowego
  • Jakość paliw sprawdzano na stacjach, u producentów, w hurtowniach i magazynach
  • 41 próbek paliw ciekłych (2,59 proc. zbadanych) nie spełniło wymagań jakościowych określonych w przepisach

Jak informuje UOKiK, 41 próbek paliw ciekłych pobranych na stacjach (wspomniane 2,59 proc. zbadanych) nie spełniło wymagań jakościowych określonych w przepisach (34 próbki oleju napędowego i 7 próbek benzyn). Co ciekawe, w ostatnich latach (2016-2022) nie było nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni paliw oraz producentów i podmiotów magazynujących paliwa ciekłe.

Reklama

UOKiK wskazał województwa, w których zakwestionowano najwięcej próbek paliw

Inspekcja Handlowa prowadzi kontrole jakości paliw w dwóch odrębnych częściach: europejskiej oraz krajowej. Różnią się sposobem wyboru podmiotów do kontroli. W części europejskiej następuje losowanie, w części krajowej podstawą kontroli są sygnały od kierowców, innych organów (np. Policji) i negatywne wyniki poprzednich kontroli.

Podczas kontroli stacji paliw wylosowanych przez Prezesa Urzędu najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: wielkopolskim (5,75 proc.), podlaskim (4,76 proc.), małopolskim (3,81 proc.), kujawsko-pomorskim (3,64 proc.), mazowieckim (2,86 proc.), łódzkim (1,27 proc.), świętokrzyskim (2,50 proc.), zachodniopomorskim (2,13 proc.) i lubelskim (1,64 proc.).

W przypadku stacji wybranych do kontroli na podstawie informacji najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.), małopolskim (10 proc.), podlaskim (7,69 proc.), świętokrzyskim (7,69 proc.), lubelskim (6,67 proc.), zachodniopomorskim (5,56 proc.), śląskim (5,13 proc.), wielkopolskim (3,13 proc.) i mazowieckim (1,28 proc.).

Wśród kwestionowanych próbek paliw dominuje olej napędowy

W próbkach benzyny inspektorzy najczęściej kwestionowali prężność par (parametr różny dla paliwa letniego i zimowego - decyduje m.in. o łatwości rozruchu w zimie); motorową liczbę oktanową oraz tzw. indeks lotności (również wpływa na łatwość rozruchu).

W przypadku oleju napędowego kwestionowano tzw. stabilność oksydacyjną (mętnienie paliwa, powstawanie osadów, zatykanie wtrysków), temperaturę zapłonu i zawartość wody.

Warto podkreślić, że w dalszym ciągu wśród kwestionowanych próbek paliw ciekłych dominuje olej napędowy, ale w ostatnich latach (2020-22) wszystkie zbadane próbki oleju napędowego i benzyn spełniały wymagania w zakresie zawartości siarki (grafika poniżej).

Wykres. Najwyższe odnotowane przekroczenia zawartości siarki w latach 2013-2019 (w mg/kg)

Poprawiła się jakość autogazu (LPG)

Inspekcja Handlowa pobrała do badań laboratoryjnych (na stacjach paliw i w hurtowniach) 360 próbek gazu skroplonego (LPG).

W 2023 r. wszystkie zbadane próbki LPG spełniały wymagania jakościowe. W poprzednich latach bywało gorzej, co pokazuje grafika.

LPG. Odsetek stwierdzonych nieprawidłowości w latach 2013-2023

Po ubiegłorocznej kontroli jakości paliw, Inspekcja Handlowa wydała 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska i organy ściągania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: jakość paliwa | UOKiK | Inspekcja Handlowa | stacje paliwowe | benzyna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »