Koronawirus w Polsce. Może być niebezpiecznie na naszym niebie
Jak poinformował "Dziennik Gazeta Prawna", zarządzająca niebem Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest w coraz gorszej sytuacji i może utracić płynność finansową. Z powodu wstrzymania ogromnej większości lotów pasażerskich straciła podstawowe źródła przychodów.
Choć to jedna ze strategicznych instytucji w kraju, która zapewnia bezpieczeństwo lotów, to nie jest na utrzymaniu państwa.
Jej przychody to opłaty nawigacyjne pobierane od linii lotniczych. Ponad 80 proc. wpływów to opłaty trasowe, które przewoźnicy płacą za przeloty przez polską przestrzeń powietrzną. Pozostałe to opłaty terminalowe za nawigację przy startach i lądowaniach.
Gazeta podaje, że dziury w kasie PAŻP powiększa nie tylko drastycznie spadający od początku marca ruch lotniczy nad Polską, ale także decyzja europejskiej organizacji Eurocontrol koordynującej zarządzanie przestrzenią. Zgodziła się ona, by przewoźnicy już od lutego nie uiszczali opłat trasowych. Mają je spłacić dopiero w listopadzie.
Według gazety, PAŻP szacuje, że w lipcu lub sierpniu może stracić płynność finansową. I to mimo tego, że zarząd wdrożył pierwszy etap oszczędności - np. przesunął w czasie część inwestycji, zawiesił wpłaty na pracownicze programy emerytalne, wstrzymał szkolenia. Agencja chce też wziąć kredyt w Banku Gospodarstwa Krajowego, na który musi się zgodzić Ministerstwo Infrastruktury.
To jednak nie wystarczy w sytuacji, w której 60 proc. kosztów agencji, to koszty osobowe. "DGP" wskazuje, że zarządowi nie udaje się dojść do porozumienia ze związkowcami. Rozmów nie ułatwia to, że w PAŻP działa aż 14 organizacji pracowników. Odrzuciły już cztery wersje planu oszczędnościowego.
Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2019