Kupimy ponad 1,5 mln telewizorów
Tuż przed Euro 2008, ale także w trakcie pierwszych dni, sklepy z elektroniką przeżywały prawdziwe oblężenie. Polacy stali w kolejkach po nowe telewizory.
Sprzedaż tuż przed Euro 2008 i w pierwszych dniach była wyższa aż o 300 proc. w stosunku do roku poprzedniego - mówi Artur Adamowicz, rzecznik prasowy Electro World, jednej z dużych sieci z elektroniką i AGD, posiadającej w Polsce 6 dużych sklepów.
Podobną dynamiką pochwalić się mogą jeszcze większe sieci Saturn i MediaMarkt - w okresach specjalnych promocji, sprzedaż rosła także o 300 proc.
Polacy masowo ruszyli do sklepów, aby wymieniać stare telewizory na nowe, a mistrzostwa były do tego dodatkową zachętą.
- Już od początku kwietnia odnotowujemy wzmożone zainteresowanie telewizorami. Te najbardziej popularne to 32-calowe od 2500 zł, duże zainteresowanie jest również większymi 40- i 42-calowymi w cenie 3 tys. - 4 tys. zł, 46-calowymi w cenie 5 tys. - 7 tys. zł, czy 52-calowymi za 7 tys. -10 tys. zł - mówi Wioletta Batóg, rzecznik prasowy Media Saturn Holding Polska.
Klienci najchętniej kupują telewizory LCD, ale także plazmowe. Sieci podkreślają, że Polacy najczęściej szukają telewizorów w przedziale cenowym 2-2,8 tys. zł, najczęściej 32-37-calowych. To znacznie taniej niż w ubiegłym roku, kiedy za takie telewizory zapłacić trzeba było średnio 3,5 tys. zł. Jednak w tym roku w tym segmencie konsumenci nie mogli już liczyć na dalszy spadek cen. Producenci przyznają, że nie ma już nadprodukcji telewizorów o takich parametrach, bo teraz wszystkie siły koncentrują się na sprzęcie o lepszej jakości i większych przekątnych. Ale za takie same pieniądze, jak rok temu, można dziś kupić lepszy sprzęt - na przykład posiadający technologię Full HD, a nie tylko HD Ready.
Znacznie lepiej wygląda sytuacja tych, którzy mają nieco grubsze potrfele i przymierzają się do zakupu droższego sprzętu - na przykład o przekątnych 46-47 cali i wyższych. Sieci przyznają, że ceny sprzętu o takich parametrach w ciągu ostatniego roku spadły o 20-30 proc.
Wioletta Batóg podkreśla, że największe wzrosty sprzedaży były przy okazji akcji specjalnych. Na przykład takiej, jak dwudniowa promocja tuż przed meczem z Niemcami - Telewizor za wygraną. Kto 6 i 7 czerwca kupił telewizor LCD 37 cali za 2699 zł, otrzyma zwrot ceny, jeśli polska reprezentacja wygra mecz z Niemcami.
Podobnym zainteresowaniem cieszyły się też inne promocje. O 300 proc. telewizorów więcej niż przed rokiem Saturn sprzedał od 30 maja do 1 czerwca podczas akcji Telewizory bez VAT-u. W tym samym czasie miał w ofercie telewizor Samsung 32 cale za 1500 zł, czyli o 500 zł taniej niż cena rynkowa. Jego sprzedaż była wyższa o 100 proc.
W ubiegłym roku Polacy, według GFK Polonia, kupili rekordową liczbę 1 mln nowych telewizorów, a wartość rynku sięgnęła 3,2 mld zł. W tym roku, według różnych szacunków, liczba nowych odbiorników sięgnąć może co najmniej 1,5 mln sztuk.
300 proc. zwiększyła się sprzedaż telewizorów w sieciach handlowych przed i w trakcie mistrzostw Europy
Michał Fura