Reklama

Lasy Państwowe będą od 2013 r. zawierać wieloletnie umowy sprzedaży drewna ze stałymi odbiorcami

Lasy Państwowe zatwierdziły nowe zasady sprzedaży drewna na 2013 rok, które zakładają m.in. wprowadzenie długoterminowych umów sprzedaż drewna dla stałych odbiorców. Od przyszłego roku LP zmienią ponadto formułę ustalania cen surowca, co ma służyć ustabilizowaniu cen.

"Zasady sprzedaży drewna na rok 2013 uwzględniają większość postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców w ostatnich latach. Umowy wieloletnie dadzą stałym, ważnym klientom LP większą pewność możliwości nabycia potrzebnego surowca. Ma to duże znaczenie m.in. przy planowaniu rozwoju działalności czy staraniach o kredyty bankowe. Nowe rozwiązania będą też służyły ustabilizowaniu cen surowca. Wprowadzenie specjalnej puli dla firm realizujących inwestycje oraz utrzymanie sprzedaży ok. 30 proc. masy drewna poprzez aplikację e-drewno powinno jednocześnie zapewnić odpowiedni poziom konkurencji wśród odbiorców" - napisano w komunikacie LP.

Reklama

W ramach nowych zasad drewno przeznaczone do sprzedaży hurtowej zbywane będzie podczas trzech procedur internetowych: sprzedaży ofertowej w Portalu Leśno-Drzewnym(PL-D) dla klientów z tzw. historią zakupów, sprzedaży ofertowej w PL-D dla firm, które realizują nowe inwestycje oraz na aukcjach w aplikacji "e-drewno" dla wszystkich zainteresowanych.

Firmy uprawnione do udziału w procedurach sprzedaży ofertowej będą mogły zawierać z Lasami Państwowymi wieloletnie lub bezterminowe umowy. Taka umowa ma być dla firmy dodatkową gwarancją nabycia drewna w ilości do 70 proc. średniej jej zakupów z ostatnich 3 lat. Inaczej niż dotychczas, w Portalu Leśno-Drzewnym przedsiębiorcy będą mogli składać oferty tylko na masę zamawianego surowca. Masa zamówień będzie redukowana proporcjonalnie, jeśli przekroczą one łącznie ilość drewna przeznaczoną do sprzedaży w tej formie.

Nowe zasady zakładają również wydzielenie do sprzedaży ofertowej pewnej masy drewna dla przedsiębiorców, którzy rozwijają działalność i zwiększają moce przerobowe. Z tej możliwości będą mogły skorzystać podmioty, które potwierdzą przeprowadzone inwestycje.

Dla wszystkich przedsiębiorców, w tym tych, którzy nie będą brali udziału w sprzedaży ofertowej, przeznaczone mają być aukcje internetowe w aplikacji "e-drewno", odbywające się w okresach półrocznych. Trafi na nie pozostała część hurtowej puli surowca, nieskierowana do sprzedaży w PL-D.

Dodatkowo od przyszłego roku osoby fizyczne nie będą już mogły brać udziału w aukcjach internetowych w aplikacji "e-drewno", a jedynie kupować surowiec detalicznie, bezpośrednio w nadleśnictwie.

Zgodnie z nowymi zasadami sprzedaży, ceny drewna nie będą już przedmiotem licytacji. Od 2013 r. będą je ustalać poszczególni nadleśniczowie w oparciu o średnioważoną cenę na daną grupę handlowo-gatunkową drewna, uzyskaną w internetowym przetargu ograniczonym w PL-D na II półrocze 2012 r.

"Ceny uzyskiwane w aplikacji +e-drewno+, jako w największym stopniu odzwierciedlające trendy rynkowe, będą też podstawą do okresowego uaktualniania cen zapisanych we wspomnianych umowach rocznych z klientami nabywającymi drewno w PL-D (tzw. indeksacja)" - napisano w komunikacie LP.

Nowe zasady sprzedaży drzewna są rezultatem negocjacji leśników z przedsiębiorcami z branży drzewnej, jakie toczyły się od roku pod auspicjami ministra środowiska.

Lasy Państwowe są największą w Unii Europejskiej organizacją zarządzającą lasami publicznymi i największym dostawcą drewna na polski rynek, pokrywającą 95 proc. krajowego zapotrzebowania. W tym roku zgodnie z prognozami leśnicy mają pozyskać nieco ponad 35 mln m sześc. drewna, prognoza na roku 2013 to około 35,7 mln m sześc. surowca.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: Lasy Państwowe | lasy | R. | umowa | ze | umowy | sprzedaż | drewno

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »