Latasz samolotem? Poznaj swoje prawa

Lot samolotem jest jedną z form podróży na wymarzone i długo oczekiwane wakacje. Zdarzają się jednak sytuacje, w których musimy poczekać na wypoczynek dłużej niż nam się wydawało w momencie zakupu biletu lotniczego, ponieważ lot jest opóźniony.

Prawa pasażerów

Jeżeli lot jest opóźniony, pasażer ma prawo do bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach, które są adekwatne do czasu oczekiwania. Ponadto przepisy umożliwiają przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.

W przypadku gdy podróż samolotem jest opóźniona co najmniej 5 godzin, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu.

W sytuacji, w której opóźnienie wynosi co najmniej jeden dzień, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerowi bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.

Reklama

Podejmując decyzję o zakupie biletu lotniczego niewątpliwie zwracamy uwagę na godzinę przylotu, która ze względu na opóźnienie może ulec zmianie.

Dotarcie do miejsca docelowego, co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, daje pasażerowi prawo do uzyskania odszkodowania na podstawie art. 7 rozporządzenia WE 261/2004 w oparciu o wyrok z dnia 19 listopada 2009 roku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07.

Warto w tym kontekście zwrócić uwagę na sytuację, w której przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć, mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków np. wybuch wulkanu. Wówczas pasażer nie może domagać się rzeczonego odszkodowania.

Bez względu na powyższe, pasażerowie opóźnionych lotów mogą dochodzić swoich roszczeń przed sądem powszechnym.

Urząd Lotnictwa Cywilnego

Linie lotnicze nie zawsze respektują prawa pasażerów opóźnionych lotów. Po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, istnieje możliwość skorzystania z pomocy Komisji Ochrony Praw Pasażerów działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Skargę za naruszenie przez przewoźnika lotniczego postanowień rozporządzenia nr 261/2004/WE należy wnieść do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który kończąc postępowanie w danej sprawie wydaje decyzję administracyjną.

Kancelaria Prawna Skarbiec

Kancelaria Prawna Skarbiec
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »