Liberalizacja rynku gazu
11 września br. wchodzi w życie tzw. mały trójpak energetyczny, czyli nowelizacja Prawa energetycznego i niektórych innych ustaw z 26 lipca br. Celem debaty jest ocena wpływu na rynek gazowniczy w kraju tych nowych przepisów. Mają one decydujące znaczenie dla rozwoju konkurencji na rynku, dając Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki możliwość uwolnienia cen surowca dla odbiorców przemysłowych.
Równocześnie, tzw. mały trójpak nakłada na Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo tzw. obligo giełdowe, czyli obowiązek sprzedaży części surowca na Towarowej Giełdy Energii (TGE). Debata w PAP da możliwość wymiany opinii o nowych przepisach w kontekście kolejnego etapu liberalizacji rynku oraz szansach, jakie stwarzają one uczestnikom rynku - zarówno firmom obrotu, jak odbiorcom oraz Towarowej Giełdzie Energii.
W lipcu prezes URE Marek Woszczyk wydał komunikat, w którym potwierdził plan częściowego uwolnienia cen z chwilą wejścia w życie obliga giełdowego. W praktyce oznacza to odejście od taryfowania - czyli że regulator (URE) nie będzie już zatwierdzał cen, po których sprzedawcy dostarczą największym odbiorcom gaz. Chodzi o ceny surowca dla firm, które zużyły co najmniej 25 mln m sześc. w poprzednim roku kalendarzowym.
Dla lidera sektora, jakim jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, nowe regulacje, skutkujące zmianami na rynku, są największym wyzwaniem. Tak zwane giełdowe obligo gazowe oznacza, że spółka w tym roku nie mniej niż 30 proc. gazu (wysokometanowego) wprowadzonego do sieci przesyłowej ma sprzedać za pośrednictwem TGE. Poza tym, w najbliższych dwóch latach wolumen gazu przeznaczony na giełdę ma wzrosnąć - do poziomu nie mniejszego niż 40 proc. w 2014 roku, a od początku 2015 roku nie mniej niż 55 proc. To da prezesowi URE podstawy do zwolnienia z obowiązku zatwierdzania taryf dla innych - pozostałych odbiorców gazu. (Wyjątek stanowić będą gospodarstwa domowe, dla których nie ma jak dotąd planu uwolnienia cen).
W czasie trwającej w ostatnich miesiącach dyskusji o poziomie obliga giełdowego, zarząd PGNiG wielokrotnie mówił o tym, że będzie to znaczące obciążenie dla spółki. Najwięksi klienci PGNiG będą bowiem mogli wybierać dostawcę gazu i wystąpić o renegocjacje dotychczasowych umów. Grupa Azoty i PKN Orlen już informowały o zawartych kontraktach na zakup surowca z nowymi dostawcami, licząc na korzystniejszą - niż w PGNiG - cenę.
Nowe przepisy pozwolą wzmocnić konkurentów PGNiG - spółki już działające w Polsce i te zainteresowane wejściem na rynek z własną ofertą sprzedaży gazu. Według danych Urzędu Regulacji Energetyki na koniec lipca 2013 r. 119 podmiotów posiadało koncesję na obrót paliwami gazowymi, ale tylko 35 przedsiębiorstw energetycznych aktywnie uczestniczyło w obrocie gazem ziemnym.
Uczestnicy debaty omówią aktywność nowych firm oferujących gaz na polskim rynku, jak również przygotowania do realizacji nowych przepisów i plany rozwoju TGE.
W okresie styczeń - lipiec br. w wyniku realizacji kontraktów zawartych na Towarowej Giełdzie Energii SA dostarczono ponad 486 tys. MWh gazu ziemnego po średniej cenie 117,19 zł/MWh. W porównaniu z krajowym popytem lub choćby zużyciem gazu przez odbiorców przemysłowych i firmy to niewiele.
W debacie wezmą udział prezesi Urzędu Regulacji Energetyki, PGNiG, Gaz-Systemu, Towarowej Giełdy Energii, spółki DUON i Egesa, a także przedstawiciele spółek azotowych i eksperci.
Polska Agencja Prasowa organizuje konferencję w ramach projektu Serwis PAP Energetyka Ekstra.
Jej przebieg będzie można śledzić on-line w godz. 10.00 - 13.30 na stronie www.pap.pl. Debata ma charakter zamknięty.