Reklama

Likwidacja NFZ i większe pieniądze dla służby zdrowia

Minister zdrowia Konstanty Radziwiłł przedstawił wczoraj premier Beacie Szydło założenia systemowej reformy służby zdrowia. Resort poinformował po spotkaniu, że minister zyskał zielone światło dla dalszych prac nad zmianami.

- Zależy nam - tak jak i pani premier - na czasie, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa i jakości planowanych działań, tak by pacjenci nie odczuwali żadnej rewolucji, a jedynie pozytywną ewolucję - stwierdził po spotkaniu minister Radziwiłł.

Reklama

Szczegółowe rozwiązania - jak poinformowała PAP rzeczniczka MZ Milena Kruszewska - zostaną zaprezentowane opinii publicznej w najbliższych tygodniach.

Przekazała, że obszar przedstawiony Prezes Rady Ministrów obejmuje nie tylko likwidację NFZ, ale także przeniesienie środków finansowych na służbę zdrowia do budżetu państwa i daleko idące zmiany organizacji systemu również na poziomie województw.

Jak dodała, w projekcie reformy jest także nowa konstrukcja finansowania szpitali, która odbiurokratyzuje i usprawni system finansowania opieki szpitalnej w Polsce. MZ zaznacza, że do obszernej części zmian przygotowano już wstępne projekty ustaw i aktów wykonawczych.

Minister przypominał podczas debaty dotyczącej darmowych leków dla osób, które ukończyły 75. rok życia, że duża reforma organizacyjna służby zdrowia, zgodnie z zapowiedziami programowymi rządu, ma doprowadzić do przejścia z systemu ubezpieczenia zdrowotnego do systemu, który obejmie wszystkie osoby w Polsce potrzebujące opieki medycznej.

Jak wyjaśnił, chodzi o wprowadzenie uprawnienia obywatelskiego, a nawet rezydenckiego, które zgodnie z konstytucją "obejmie wszystkich potrzebujących opieki zdrowotnej w RP". Podkreślił, że ten warunek nie jest dzisiaj spełniony. Dodał, że celem jest likwidacja Narodowego Funduszu Zdrowia i przebudowa instytucji odpowiedzialnej za organizację płacenia za służbę zdrowia.

Radziwiłł zapowiedział, że NFZ zostanie zastąpiony państwowym funduszem celowym, będącym "gwarantowaną zakładką w budżecie państwa".

Jak mówił, środkami na ochronę zdrowia administrować będzie na poziomie centralnym minister zdrowia, a na poziomie regionalnym - agendy przy wojewodach.

- To jest jedna część tej reformy. Druga część będzie dotyczyła zdrowia publicznego, które będzie jednym z priorytetów działania w obszarze zdrowia. Trzecia rzecz bardzo istotna to będzie reforma sposobu płacenia za świadczenia zdrowotne, która - w największym skrócie rzecz ujmując - będzie przechodziła od płacenia za procedury, pojedyncze świadczenia, w stronę zamawiania koordynowanej opieki zdrowotnej, a w niektórych przypadkach prawdopodobnie budżetowania, które będzie szansą również na redukcję biurokracji, która dzisiaj zżera polski system służby zdrowia - mówił minister.

Niezależnie od tego - jak dodał - jest plan, żeby zaproponować "powolny, ale stopniowy, gwarantowany ustawą wzrost publicznych nakładów na ochronę zdrowia". "I to będę dziś prezentował pani premier" - zapowiedział.

Wyraził nadzieję, że te propozycje zyskają akceptację. "Wówczas ruszamy szybko z przygotowaniem projektu ustawy" - dodał Radziwiłł. Jego zdaniem ustawa ma duże szanse, by wejść w życie "jeśli nie w połowie przyszłego roku, to na pewno na przełomie 2017 i 2018 r.".

Minister pytany był też o wystąpienie prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, który na sobotnim kongresie partii mówił, że sytuacja w służbie zdrowia wzbudza niepokój. "Może się mylę, ale wydaje mi się, że zaawansowanie prac nad tą tak bardzo potrzebną zmianą jest tam w tej chwili jeszcze zbyt małe, że trzeba tutaj jeszcze wiele zdziałać" - podkreślił prezes.

...............

Sejmowa komisja zdrowia pozytywnie zaopiniowała wczoraj projekt planu finansowego NFZ na 2017 r. Na świadczenia opieki zdrowotnej przewidziano na przyszły rok ponad 73 mld zł, czyli 3,8 mld więcej niż na bieżący.

Koszty świadczeń opieki zdrowotnej stanowią ok. 95 proc. kosztów Funduszu określonych w projekcie planu finansowego na 2017 r.

NFZ planuje wydać na podstawową opiekę zdrowotną (POZ) 9,8 mld, zaś na ambulatoryjną opiekę specjalistyczną (AOS) - 5,6 mld. Na leczenie szpitalne zapisano 31,3 mld - w tym na programy terapeutyczne (lekowe) - 2,9 mld i chemioterapię - 1,2 mld.

Na opiekę psychiatryczną i leczenie uzależnień zaplanowano 2,4 mld; na rehabilitację leczniczą - 2,1 mld; na świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej - 1,3 mld; zaś na opiekę paliatywną i hospicyjną - 599 mln.

Plan przewiduje na leczenie stomatologiczne 1,7 mld, na lecznictwo uzdrowiskowe - 656 mln; a na pomoc doraźną i transport sanitarny - 48 mln.

W planie zapisano 189 mln na profilaktyczne programy zdrowotne oraz 7,8 mld na refundację leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych dostępnych w aptece na receptę. Koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego oszacowano na 1,8 mld zł.

W przyszłorocznym planie we wszystkich województwach zapisano większe niż w tym roku kwoty środków na koszty świadczeń opieki zdrowotnej.

Oddział Dolnośląski ma otrzymać 5,4 mld; Kujawsko-Pomorski - 3,8 mld; Lubelski - 4 mld; Lubuski - 1,8 mld; Łódzki - 4,9 mld; Małopolski - 6,2 mld; Mazowiecki - 10,5 mld; Opolski - 1,7 mld; Podkarpacki - 3,8 mld; Podlaski - 2,1 mld; Pomorski - 4,1 mld; Śląski - 8,8 mld; Świętokrzyski - 2,4 mld; Warmińsko-Mazurski - 2,5 mld zł; Wielkopolski - 6,4 mld a Zachodniopomorski - 3,1 mld zł.

Projekt planu finansowego NFZ opracowuje prezes Funduszu; podstawą jego sporządzenia są prognozy przychodów i kosztów na trzy kolejne lata (czyli w tym przypadku 2017-2019) oraz projekty planów finansowych przekazane przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu. Ujmowane w projekcie przychody i odpowiadające im koszty zostały określone w oparciu o wskaźniki makroekonomiczne przekazane przez Ministerstwo Finansów.

........................

Prezydent Andrzej Duda podpisał ostatnio nowelizację ustawy o działalności leczniczej, której celem jest zahamowanie niekontrolowanego przez państwo procesu zbywania udziałów i akcji w szpitalach.

Nowela umożliwi także samorządom kupowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla swoich mieszkańców.

Zgodnie z nowelą, w przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SPZOZ) ma on pokryć stratę netto we własnym zakresie (przez zmniejszenie funduszu zakładu). Jeśli to nie wystarczy, wówczas podmiot tworzący będzie zobowiązany do pokrycia pozostałej części, jednak nie więcej niż do wysokości wynikającej z sumy straty netto i kosztów amortyzacji. Gdy szpital nie będzie w stanie samodzielnie pokryć straty netto, wówczas możliwa będzie jego likwidacja.

Zgodnie z nowelą zakazane będzie zbywanie podmiotom prywatnym akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych z udziałem Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, jeśli miałyby one utracić pakiet większościowy, czyli kontrolę nad podmiotami leczniczymi. Ma to zahamować niekontrolowany przez państwo proces zbywania udziałów i akcji w szpitalach.

Nowelizacja wprowadza także zakaz wypłaty dywidendy, jeżeli spółka ma charakter publiczny. Zyski będą przeznaczone na inwestycje i podwyżki płac. Regulacja ta nie będzie miała zastosowania w stosunku do spółek, w których w dniu wejścia w życie ustawy Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego lub uczelnia medyczna nie miały 100 proc. udziałów albo akcji.

Szpitale nie będą też musiały kupować kosztownych ubezpieczeń od zdarzeń medycznych. Resort zdrowia wskazywał, że obecnie takie ubezpieczenie jest bardzo drogie i oferuje je tylko jedna firma ubezpieczeniowa.

Zgodnie z nowelą, samorząd terytorialny będzie mógł kupować świadczenia opieki zdrowotnej u podmiotów, dla których jest on organem tworzącym. Oznacza to, że samorząd będzie mógł kupować dodatkowe świadczenia dla swoich mieszkańców na takich samych zasadach, jak NFZ kontraktuje je dla wszystkich ubezpieczonych. Aby nie doszło do podwójnego finansowania tych samych świadczeń - przez NFZ i samorząd - dopuszczono finansowanie przez samorząd jedynie tzw. nadlimitów.

Podmiot tworzący będzie mógł przekazać prowadzony przez siebie szpital innemu samorządowi lub publicznej uczelni medycznej (np. powiat będzie mógł przekazać szpital marszałkowi województwa).

Nowela nakłada też na kierownika podmiotu leczniczego obowiązek sporządzania raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitala. Będzie on przekazywany podmiotowi tworzącemu do 31 maja każdego roku.

Nowe przepisy regulują także zasady współpracy podmiotów leczniczych z policją w ramach poszukiwania osób zaginionych. Szpitale będą miały obowiązek przekazywania policji informacji o tym, że w placówce znajdują się osoby nieletnie, z których przedstawicielem ustawowym nie można nawiązać kontaktu (nie później niż 4 godz. od przyjęcia). Szpitale będą też informować policję o przyjęciu albo zgonie pacjenta, którego tożsamości nie można ustalić (nie później niż 8 godz. od przyjęcia albo zgonu).

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »