LOT: Wielka wymiana samolotów
Nasz narodowy przewoźnik, LOT, szykuje się do wymiany samolotów i chce, by w 2011 r. jedną trzecią jego floty stanowiły nowe samoloty - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".
Za rok stare boeingi 767 zastąpią nowoczesne boeingi 787 dreamliner, a mocno zużyte embraery 145 ich nowsze i przestronniejsze wersje 170 i 175.
LOT chce się też pozbyć 13 ponad 20-letnich boeingów 737 i ATR. Jeżeli chodzi o nowe samoloty średniodystansowe, mogą to być boeingi 737 lub airbusy A319 albo A320.
Natomiast nowe maszyny na rynek krajowy to ATR 72-600 lub bombardiery Q400.
Rozpoczęto już negocjacje w tej sprawie z trzema firmami leasingowymi obsługującymi LOT, a realnym terminem sfinalizowania tych rozmów jest przełom tego i następnego roku.
W ubiegłym roku linia przewiozła ponad 4 mln pasażerów. Otworzyła trzy nowe kierunki: Kraków - Ateny, Warszawa - Belgrad i Kraków - Rzym. W tym roku zaplanowanych jest 11 nowych połączeń: 10 międzynarodowych i jedno krajowe. Podróżni mogą już kupić bilet z Warszawy m.in. do Kaliningradu, Talina, Bratysławy, Goeteborga, Bejrutu. Zapadają decyzje o uruchomieniu lotów z Warszawy do Tbilisi, Kairu, Damaszku i Hanoi.
Spółka realizuje proces restrukturyzacji, który ma ułatwić jej prywatyzację. W zeszły czwartek w radiu PIN minister skarbu Aleksander Grad powiedział, że polskim przewoźnikiem zainteresowani są różni inwestorzy. Zdaniem analityków nasz narodowy przewoźnik przymierza się do nowych barw i rebrandingu marki w celu poprawy wizerunku firmy.
. Także, jak podawały wcześniej media, tureckie linie lotnicze.
- Bardzo nas cieszy zainteresowanie LOT-em. Nasz doradca Morgan Stanley, który rozpoznaje rynek i ma za zadanie w naszym imieniu, w imieniu również LOT-u - bo tam będzie podwyższenie kapitału - prowadzić takie rozpoznanie rynku.
Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników jest 6,93 proc. akcji spółki.