Lotnisko we Wrocławiu ma ambicje. Chce obsługiwać rocznie 10 mln pasażerów
Od dwóch milionów pasażerów obecnie do 10 milionów podróżnych za 10 lat - takie plany ma Lotnisko Wrocław im. Mikołaja Kopernika. Port zostanie rozbudowany i unowocześniony. Prace mają się zakończyć w 2035 r., a inwestycję oszacowano na 350 mln zł. Połowę tej sumy pokryje Bruksela. Będzie to największe dofinansowanie w branży lotniczej w Europie. Rozbudowa ma nie tylko cel cywilny, ale też wojskowy.
Wrocławskie lotnisko jest obecnie piątym portem lotniczym w Polsce. Wyprzedza je Warszawa, Kraków, Katowice i Gdańsk. Rocznie obsługuje ono 2 miliony pasażerów. Przed 30 laty uruchomiło swoje pierwsze zagraniczne połączenie, a potem właśnie stamtąd zaczęły startować z Polski pierwsze samoloty Ryanaira.
Zgodnie z planami, rozbudowa dolnośląskiego lotniska rozpocznie się jeszcze w tym roku i potrwa 12 lat. Podczas pierwszego etapu prac powierzchnia lotniska zwiększy się o około 30 tys. metrów kwadratowych, czyli o 60 procent. Powstanie dodatkowa płyta postojowa, która pomieści 12 miejsc dla samolotów klasy C, takich jak Airbus 320 czy Boeing, również droga kołowania, nowa płyta do odladzania samolotów, a także tzw. droga szybkiego zjazdu umożliwiająca szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki tym zmianom zostanie skrócony czas wykonywania operacji lotniczych.
Rozbudowie zostanie poddany również terminal. W pierwszym etapie o pięć modułów, dzięki czemu będzie mógł obsługiwać 8 mln pasażerów. Swoją powierzchnię zwiększy też hala odbioru bagażu ze strefą kontroli paszportowej non-Schengen. Większa będzie strefa handlowa i miejsce przeznaczone na punkty gastronomiczne. Na lotnisku ma przybyć gate’ów, barów i stanowisk check-in do odprawy bagażu.
Drugi etap rozbudowy ma pozwolić na zwiększenie liczby pasażerów do 10 mln rocznie. Wtedy zostanie przedłużona hala główna terminalu lotniczego. Od niej odchodzić będą rękawy i kryte przejścia prowadzące z terminala do samolotów. Liczba gate'ów wzrośnie do 26, a powierzchnia strefy komercyjnej o prawie 1000 metrów kwadratowych. Obok terminala powstanie pięciopiętrowy parking.
Prace na lotnisku mają ruszyć pod koniec bieżącego roku. Koszt modernizacji i rozbudowy strefy operacyjnej wyniesie 350 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, ile będzie kosztować nowa część terminala. Pierwszy etap jego rozbudowy jest planowany na lata 2026-2028. Drugi na 2033-2035. Projekt wspiera Unia Europejska. Na modernizację strefy operacyjnej Bruksela przeznaczy 175 mln zł. To największy polski projekt dofinansowany przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027.
Oficjalna nazwa projektu rozbudowy brzmi: „Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław”. Planowane inwestycje są bowiem elementem szerszej strategii Unii Europejskiej. Jej celem jest efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach wspólnoty z potrzebami obronnymi. - Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu – ocenił Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Przebudowa drogi kołowania pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F - największych samolotów świata - i jednocześnie skróci czas wykonywania operacji lotniczych.
Przetarg na projektowanie lotniska został ogłoszony w czerwcu br. i wybrano już jego wykonawcę. Jest nim WLC Inżynierowie sp. z o.o. sp. k. z Krakowa. Zgodnie z planem, inwestycja rozpocznie się pod koniec 2023 roku od budowy płyty postojowej.
ew