Luksusowy pociąg do egzotycznej przygody

Dalekie podróże koleją w egzotyczne zakątki globu przeżywają renesans. Coraz większa liczba osób ciekawych świata powraca do tej tradycyjnej formy zwiedzania świata, okrywając na nowo jej zalety. Żaden inny środek transportu nie ma w sobie tyle romantyzmu, ani tak bogatej historii związanej z eksploracją i rozwojem cywilizacji.

Żaden inny środek transportu nie oferuje też podobnego poziomu komfortu i możliwości kontemplacji krajobrazu w zaciszu własnej kabiny lub w towarzystwie innych podróżnych, wymieniając się opowieściami o wcześniejszych podróżach przy lampce szlachetnego trunku.

W pustyni i w puszczy

Południe Afryki to prawdziwy raj dla miłośników luksusowych kolei. Linie Rovos Rail niepodzielnie królują na torach Zimbabwe, Botswany, Namibii i RPA, dysponując czterema luksusowymi składami i ośmioma zabytkowymi lokomotywami parowymi utrzymywanymi w pełnej funkcjonalności.

Nostalgię za epoką edwardiańską widać również na będącym własnością linii kolonialnym dworcu w Pretorii, odtworzonym z największą dbałością o szczegóły. Pasażerowie oczekujący na swój pociąg mogą poczuć się jak przeniesieni w czasie - ciemne drewno, mosiądz, ciężkie tkaniny i obsługa w eleganckich uniformach budują atmosferę klasycznej i ponadczasowej elegancji.

Reklama

Wagony pasażerskie utrzymane są w podobnej stylistyce. Oferowane są trzy kategorie kabin - od niewielkich, jednoosobowych, po obszerne apartamenty z częścią dzienną i łazienką wyposażoną w wannę. Do dyspozycji pasażerów są również salonki, wagony restauracyjne i klubowe, przeznaczone specjalnie dla amatorów cygar. Specjalnością Rovos Rail są jednak wagony obserwacyjne, wyposażone w duże okna i zewnętrzny taras widokowy, oferujące szerokie pole widzenia i możliwość nieskrępowanego podziwiania dzikiej przyrody i niesamowitych krajobrazów.

Trasy, na których operuje Rovos Rail są niezwykle zróżnicowane. Jeden najciekawszych wariantów to trwająca tydzień podróż rozpoczynająca się w Victoria Falls w Zimbabwe, wiodąca przez Park Narodowy Hwange, Pustynię Kalahari w Botswanie, aż do Pretorii w RPA. Z Pretorii pociąg kieruje się do słynącego z kopalni diamentów Kimberley i kończy bieg w otoczonym winnicami Kapsztadzie na wybrzeżu Oceanu Atlantyckiego.

Ciekawą alternatywą dla miłośników afrykańskiej przyrody może okazać się krótsza trasa rozpoczynająca się i kończąca w Pretorii, połączona z pobytem w Parku Narodowym Krugera.

Europejska klasyka i nie tylko

By skosztować podróży wspaniałym pociągiem i wrócić do korzeni podróżowania, nie musimy jednak wybierać się aż do Afryki. Wiodąca na europejskim rynku marka Belmond również oferuje ciekawe i różnorodne propozycje. Warto wymienić choćby siedmiodniową Grand Tour Of Great Britain, od Boat of Garten w Szkocji po Bath na południu Anglii, podczas której odwiedzimy m.in. Edynburg, York, Cambridge i Oxford.

Trasa ta obsługiwana jest przez pociąg The Royal Scotsman, najbardziej luksusowy skład jeżdżący w barwach Belmond. Wystrój nawiązuje do szkockiej tradycji - znajdziemy tu dużo elementów wykonanych z tartanu i naturalnej wełny w stonowanych i neutralnych barwach. Skład prowadzi również wagony restauracyjne i barowe serwujące szeroką gamę szkockich whisky oraz wagony klubowe i obserwacyjne.

Trudno nie wspomnieć o Venice Simplon Orient Express, który nawiązuje do tradycji oryginalnego Orient Expressu, oferując podróż z Paryża do Stambułu przez Budapeszt, w drodze powrotnej kończącą się w Wenecji.

Nie można też zapomnieć o pociągu Hiram Bingham, kursującym na trasie Cuzco - Machu Picchu w Peru i najnowszym dodatku do kolekcji Belmond, Eastern & Oriental Express, który zabiera podróżnych z Singapuru do Bangkoku, zatrzymując się po drodze w Kuala Lumpur i Chiang Mai.

Powab Orientu

Wytrwałym podróżnikom z pewnością przypadną do gustu propozycje linii Golden Eagle, która oferuje dalekie trasy do odległych zakątków Azji. Większość z nich trwa powyżej 20 dni, lecz komfortowe warunki podróży i wyśmienita kuchnia sprawiają, że czas spędzany w pociągu nie jest uciążliwy. Warto jednak poświęcić nieco więcej czasu, by zobaczyć Azję taką, jaką mógł ją widzieć podczas swoich wojaży hrabia Stanisław Ossendowski.

Jedną z ciekawszych podróży z Golden Eagle odbędziemy Jedwabnym Szlakiem z Moskwy do Pekinu, odwiedzając po drodze zjawiskową Samarkandę i Taszkient w Uzbekistanie, Ałmaty w Kazachstanie oraz Dunhuang i Xian w Chinach. Godną uwagi wyprawą będzie również kaspijska odyseja z Erewania w Armenii do Ałmaty, przez Tbilisi w Gruzji, wybrzeże Morza Kaspijskiego i Turkmenistan.

Odmienne widoki i doświadczenia kulturowe znajdziemy podczas podróży do Iranu. W pierwszym wariancie wyruszymy z Budapesztu przez Sighisoarę i Braszów w Rumunii, Stambuł i Kapadocję w Turcji, Sziraz i Persepolis do Teheranu. W drugim, wyruszymy wprost z Teheranu do Kermanu, Isfahanu i Susy, kończąc podróż z powrotem w Teheranie. Wybierając się w te strony warto połączyć ze sobą obydwie opcje w trwającą 27 dni perską epopeję, prawdziwą podróż życia.

Powrót do źródeł

Podróż pociągiem ma ogromną zaletę - pozwala nam odczuć przemieszczanie się i przebywane odległości. Pozwala smakować krajobraz, zmieniający się w zależności od pogody i pory dnia w sposób, jakiego nie oferuje żadna inna forma przemieszczania się. Daje czas do namysłu i bardziej świadomego doświadczania podróży w sposób, w jaki doświadczali jej odkrywcy przecierający setki lat temu nowe szlaki handlowe, napotykając odmienne kultury, zwyczaje i ludzi.

Maciej Korzeniowski, Noble Bank

Private Banking
Dowiedz się więcej na temat: podróże | turystyka | środek transportu | pociąg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »