Lycos chce kupić Interię

Trwające od maja poszukiwania inwestora dla Interii, portalu Comarchu i radia RMF FM, wkraczają w decydującą fazę. Jednym z zainteresowanych jest amerykański portal Lycos, którego udziałowcem stała się ostatnio hiszpańska grupa Terra Networks.

Trwające od maja poszukiwania inwestora dla Interii, portalu Comarchu i radia RMF FM, wkraczają w decydującą fazę. Jednym z zainteresowanych jest amerykański portal Lycos, którego udziałowcem stała się ostatnio hiszpańska grupa Terra Networks.

Według nieoficjalnych informacji, największe szanse na wejście do Interii ma notowany na Nasdaq Lycos, operator znanego amerykańskiego portalu, który wraz z nowym udziałowcem - hiszpańskim Terra Networks - ma swoje oddziały w 37 krajach. Lycos złożył ofertę na zakup części akcji krakowskiego portalu. Nie wiadomo jednak czy chodzi o 33 proc. pakiet, którego sprzedaż deklarowały wcześniej RMF FM i Comarch, czy o zakup większego pakietu. Lycos może być bowiem zainteresowany zakupem nawet 100 proc. akcji Interii. Jej udziałowcy nie skomentowali naszych doniesień.

Reklama

Sukces, ale...

Pozyskanie partnera takiego formatu byłoby dla Interii oraz jego udziałowców dużym sukcesem. Wątpliwości może jednak budzić wycena dokonana przez analityków Lycosa. Wartość polskiego portalu ocenili oni na 40 mln USD (175 mln zł). Sami właściciele mówili wcześniej o przedziale 50 - 150 mln USD (219 - 657 mln zł). Za sprzedaż 33 proc. akcji chcieli więc uzyskać od 16 do 50 mln USD (70 do 219 mln zł). Jeżeli przystaną na propozycję Lycosa, za 33 proc. pakiet uzyskają jedynie 13 mln USD (57 mln zł).

- Przyciągnięcie dużego portalu do spółki byłoby dużym sukcesem dla polskiej firmy -komentuje Maria Szafrańska-Skowron z CDM Pekao.

Dodaje jednak, że wycena któregokolwiek z rodzimych serwisów na zaledwie 40 mln jest zdecydowanie za niska.

Inna sprawa, że wyceny polskich portali dokonane przez różne instytucja znacząco od siebie odbiegają. Na Zachodzie przy takich szacunkach głównym parametrem jest liczba użytkowników. U nas ciężko jest ją potwierdzić ze względu na brak w pełni reprezentatywnych badań Internetu. Udział w rynku poszczególnych portali bywa więc równie hipotetyczny, jak ich rzeczywista wartość. Z kolei w Polsce jest wciąż zbyt mało użytkowników Internetu, by nasze serwisy stanowiły dla zachodnich firm dużą wartość.

Tylko spokój

Według specjalistów nie należy więc dzielić skóry na niedźwiedziu, a plany przejęć powinno się traktować bardziej jako dobrą prognozę.

- Polski rynek jest bez wątpienia bardzo interesujący dla portali amerykańskich, które pojawią się u nas wcześniej czy później. Moim zdaniem nie stanie się to jednak zbyt szybko - uważa Krzysztof Jasiak, szef portalu poland.com.

Tłumaczy, że największe portale walczą obecnie ze sobą na dużo bardziej rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej. Zainwestowanie tam kapitału przynosi znacznie lepsze efekty dla firm z branży niż inwestycje w naszej części Europy.

Jest potencjał

Lycos, do niedawna ostatni niezależny portal amerykański, przeżywał kłopoty tak na rynku amerykańskim jak i w Europie. Jednak w maju amerykańska spółka podpisała umowę o sprzedaży większościowego pakietu udziałów hiszpańskiemu operatorowi internetu - Terra Networks - koncernowi powiązanemu kapitałowo z Telefonicą. Transakcja została sfinalizowana 17 sierpnia 2000 roku, a jej wartość ocenia się na 12,5 mld USD (55 mld zł). Jednocześnie Lycos podpisał pięcioletnią umowę wartości 1 mld USD ( 4,38 mld zł) o ścisłej współpracy z koncernem Bertelsmanna. Terra Lycos, bo tak będzie nazywała się nowa spółka, ma łącznie 60 mln zarejestrowanych użytkowników i notuje 175 mln wejść na swoje strony dziennie.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: RMF FM | RMF | chciał | INTERIA | portal
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »