Malezja: Konsumenci nawołują do bojkotu firmy Cadbury
Muzułmańskie grupy konsumenckie nawołują do bojkotu produktów Cadbury i Mondelez International Inc.
Badania wykazały, że dwie czekolady produkowane przez te firmy zawierają DNA świń, a islam zabrania spożywania wieprzowiny.
Islam surowo zabrania spożywania nie tylko mięsa wieprzowego, lecz także wszystkich produktów powstałych na jego bazie.
Kod genetyczny świń odnalazły malezyjskie władze podczas rutynowej kontroli, której regularnie i losowo poddawane są produkty spożywcze trafiające na tamten rynek. Żywność badana jest nie tylko pod kątem jakości, ale sprawdza się przede wszystkim, czy spełnia normy halal, tj. czy pochodzi z uboju rytualnego.
Malezyjski oddział Cadbury wycofał w poniedziałek z rynku mleczną czekoladę, która nie spełniała norm wyznaczanych przez islam. Produkty koncernu trafiają głównie na rynek tego kraju. Mondelez International Inc sprzedaje swoje wyroby na terenie całej Azji i Pacyfiku, dlatego afera może wpłynąć na wizerunek firmy w innych regionach, w tym na Bliskim Wschodzie.
Muzułmańska grupa broniąca praw konsumentów zaapelowała w czwartek do 800 sklepów, aby zaprzestały sprzedaży produktów tych dwóch firm, a także amerykańskiego giganta spożywczego Kraft Food Inc, który w 2010 roku kupił Cadbury za 19 miliardów dolarów.
- Niech to będzie nauczką dla wszystkich firm działających na terenie Malezji, by szanowały wrażliwości mieszkańców tego kraju - podkreślił przedstawiciel Związku Malezyjskich Konsumentów Muzułmańskich Szeik Abdul Karim Hadajed na konferencji w Kuala Lumpur. Zaznaczył też, że firmy, w których produktach wykryto świńskie DNA, powinny oficjalnie przeprosić.
Cadbury zapewniło w oświadczeniu, że pracuje z przedstawicielami malezyjskiego rządu nad zapewnieniem zgodności ich produktów z lokalnym prawem.