Małopolska: 12,6 mln gości w 2013 roku
12,6 mln osób z kraju i zagranicy odwiedziło w zeszłym roku województwo małopolskie. To o 4,2 proc więcej niż rok wcześniej. Wpływy z turystyki utrzymują się na tym samym poziomie - 10,5 mld zł.
Jak mówił w środę podczas konferencji prasowej członek zarządu województwa małopolskiego Jacek Krupa, od 2009 r. utrzymuje się trend wzrostowy, jeśli chodzi o liczbę odwiedzających region. - Spodziewamy się, że w 2014 r. wydarzenia takie, jak otwarcie Muzeum Domu Rodzinnego Jana Pawła II w Wadowicach oraz kanonizacja Jana Pawła II wpłyną na zwiększenie ruchu turystycznego - powiedział Krupa.
Badanie zeszłorocznego ruchu turystycznego zostało wykonane na zlecenie województwa małopolskiego na podstawie ok. 6 tys. ankiet przeprowadzonych w atrakcyjnych turystycznie miejscowościach.
Oszacowano, że wśród 12,6 mln osób, które odwiedziły Małopolskę było 9,9 mln gości krajowych, a 2,7 mln - zagranicznych.
Wśród turystów zagranicznych, którzy korzystają z noclegów najwięcej jest: Brytyjczyków (26,8 proc.), Niemców (15 proc.) i Włochów (9,4 proc), maleje natomiast liczba turystów z Francji (3,1 proc). Goście krajowi przyjeżdżają głównie z województw: śląskiego i mazowieckiego, z wypoczynku we własnym regionie korzystają chętnie także mieszkańcy Małopolski.
9 mln 390 tys. osób zostało w zeszłym roku w Małopolsce na co najmniej jeden nocleg. Jak mówiła Iwona Żuk z firmy EU-Consult, która prowadziła badania, wyraźnie wzrasta liczba osób, które decydują się na pobyt w hotelach, pensjonatach i kwaterach prywatnych, a nie na nocleg u znajomych czy rodziny, co jest dobrą wiadomością dla branży.
- Rośnie poziom usług. Standard noclegów i atrakcji turystycznych jest taki, że nie mamy się czego wstydzić - ocenił prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Leszek Zegzda. Przypomniał, że w minionym roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO wpisano aż sześć obiektów z Małopolski: cztery zabytki na Szlaku Architektury Drewnianej, Zamek Żupny w Wieliczce i Kopalnię Soli w Bochni, co najlepiej świadczy o potencjale turystycznym regionu.
Jako cel przyjazdu do Małopolski ankietowani wskazywali najczęściej: wypoczynek i zwiedzanie zabytków. Wśród turystów krajowych przybyło w 2013 r. osób zainteresowanych turystką aktywną, czyli uprawianiem narciarstwa i snowboardu w zimie i wędrówkami pieszymi latem. Wśród gości z zagranicy coraz większą popularność zyskują zakupy.
Niemal połowa odwiedzających czerpie informacje o Małopolsce z internetu.
95 proc. gości oceniło swój stopień zadowolenia z pobytu w Małopolsce jako wysoki lub bardzo wysoki. Najwyżej oceniana była atmosfera: życzliwość i gościnność mieszkańców regionu oraz atrakcje turystyczne. Jako słaba strona wskazywana była infrastruktura drogowa - zły stan dróg i korki, a w przypadku turystów zagranicznych - problem z czystością w miejscach publicznych.
Niezmiennie od lat odwiedzających Małopolskę przyciągają: Kraków, Zakopane, Kopalnia Soli w Wieliczce, a w dalszej kolejności ankietowani wymieniali: góry, Wadowice i Muzeum Auschwitz - Birkenau w Oświęcimiu.
Turyści krajowi zadeklarowali średnie wydatki w czasie pobytu w Małopolsce na poziomie średnio 640 zł na osobę (niewiele mniej niż w 2012 r.), a turyści zagraniczni 1380 zł na osobę (o kilkaset złotych mniej niż w 2012 r.)
Władze województwa małopolskiego liczą, że w najbliższych latach promocja turystyczna regionu znacząco nasili się w związku z kandydaturą Krakowa (wraz ze stroną słowacką) na organizatora Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku oraz w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży 2016.
Jak poinformowała dyrektor departamentu turystyki, sportu i promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Elżbieta Kantor, między 2015 a 2020 r. planowane są cztery duże kampanie promocyjne. "Chcielibyśmy zwiększyć liczbę turystów zagranicznych, którzy odwiedzając Małopolskę korzystają z atrakcji poza Krakowem" - mówiła Kantor.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze