McDonald’s mówi Rosji: Goodbye. Wkrótce z rosyjskich ulic zniknie symbol globalizacji
Po 32 latach McDonald's całkowicie opuszcza rosyjski rynek. Z dachów wieżowców znikają słynne, żółte loga. Jak informuje agencja Reuters, już wkrótce, 12 czerwca, restauracje McDonald’sa rozpoczną działalność pod inną marką.
McDonald’s działa w Rosji od 1990 roku. Firma była największym podatnikiem branży gastronomicznej, dostarczała niemal 25 proc. wszystkich wpływów z tej branży. Firma ma w Rosji 850 restauracji i zatrudnia 62 tys. pracowników. Około 60 proc. z nich to studenci. Dlatego McDonald’s był największym pracodawcą młodzieży w branży spożywczej.
Decyzja o opuszczeniu kraju ma związek z napaścią Moskwy na Ukrainę. Po rozpoczęciu wojny Amerykanie zawiesili działalność na rosyjskim rynku na czas nieokreślony. Jednak mimo zamknięcia pracownicy mieli dostawać pensje. Teraz Amerykanie zdecydowali, że całkowicie rezygnują. W wydanym oświadczeniu McDonald’s wyjaśnił, że biznes w Rosji nie jest już możliwy do utrzymania. Zapewnił też, że nie jest zgodny z wartościami firmy.
Amerykańska prasa z rezerwą oceniła decyzję firmy. Uznała, że jest ona "znaczącym odwrotem dla marki, która stała się symbolem globalizacji na całym świecie". Stacja CNBC przypomniała długie kolejki, jakie ustawiły się przed McDonald’sami pod koniec marca, kiedy fast food ogłosił zawieszenie działalności. "Rozegrały się wtedy podobne sceny, jak w 1990 roku, kiedy otwarto pierwszą restaurację" - zapewniał lektor CNBC.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc
Jak wynika z danych, wartość aktywów McDonald’sa została oszacowana przez firmę na 1,2-1,4 mld dolarów. Zaś wielkość inwestycji sieci fast foodów w Rosji przekracza 2,5 mld dolarów.
Jak poinformował Reuters, McDonald's ogłosił sprzedaż rosyjskich aktywów Alexandrowi Govorowi - partnerowi franczyzowemu z Syberii, do którego należy sieć 25 restauracji. Zdaniem rosyjskiej stacji telewizyjnej RBC, restauracje na lotniskach i dworcach mógłby przejąć ich dotychczasowy najemca - Rosinter Restaurants Holding.
Po przejęciu restauracji licencjobiorcy mają je rozwinąć pod nową nazwą. Lokale McDonald’sa zostaną pozbawione wszelkich cech kojarzonych z marką. Firma zachowa jednak swoje znaki towarowe w Rosji. Zawarta z Amerykanami umowa zawiera też gwarancje dla pracowników. Przez co najmniej dwa lata mają oni otrzymywać płace na równorzędnych, co w McDonaldzie warunkach.
Ewa Wysocka