Metropolie pozwolą na modernizację infrastruktury
Warunkiem uzyskania statusu metropolii będzie odpowiednia liczba mieszkańców. Nie może ona być mniejsza niż 500 tys. Musi też na jej terenie istnieć duże zagęszczenie ludności.
Metropolią, zgodnie z projektem, ma być obszar obejmujący co najmniej jedno miasto na prawach powiatu wraz z otaczającymi je gminami. Ma on charakteryzować się silnymi związkami funkcjonalno-przestrzennymi, w tym dużym przepływem osób, towarów i usług. Dodatkowo powinien być mocno zaludniony i intensywnie zagospodarowany. Gęstość zaludnienia nie może być mniejsza niż 200 mieszkańców na kilometr kwadratowy. Granice metropolii mogą przecinać teren powiatu i wykraczać poza granice województwa.
Metropolia będzie mogła powstać z mocy ustawy lub rozporządzenia Rady Ministrów. Organami zarządzającymi metropolią stanie się zespół, do którego wejdą przedstawiciele gmin i powiatów należących do niej.
Zespół metropolitalny ma opracowywać strategię rozwoju i zagospodarowania. Uzyska uprawnienia do nabywania, zbywania i dzierżawienia nieruchomości, emitowania obligacji, zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów, udzielania poręczeń.
- Kluczowa sprawą jest przekazanie miastom władzy nad nieruchomościami, które są dziś własnością agencji rządowych, kolei, związku działkowców i innych instytucji - postuluje Marcin Przychodzki, radca prawny. - Powinno nastąpić przekazanie własności dworców kolejowych, autobusowych, lotnisk i innych węzłowych elementów infrastruktury - dodaje Przychodzki. Jednak ustawa takich radykalnych zmian nie przewiduje.
Jaką role będą pełniły zespoły miejskie obok metropolii ? Dlaczego powołano tylko 2 zespoły metropolitalne na mocy ustawy ? Czy inne duże miasta mogą uzyskać taki status tylko za zgodą rządu ? Jakie korzyści stwarza powołanie metropolii ?
Katarzyna Żaczkiewicz - Więcej: Gazeta Prawna 9.10.2008 (198) - str.11