Ministerstwo Cyfryzacji: Trzeba chronić swoje dane w wakacje

Kupując wakacyjną wycieczkę lub zamawiając hotel przez internet, trzeba chronić swoje dane. Warto też strzec swoich dokumentów tożsamości, aby nie zostały użyte do transakcji na koszt właściciela.

Maciej Kawecki z Ministerstwa Cyfryzacji podkreśla, że powinniśmy być szczególnie ostrożni w wypożyczalniach sprzętów czy w miejscach oferujących różne usługi, których obsługa żąda dokumentów "pod zastaw" lub chce je skanować czy kserować.

Dyrektor departamentu zarządzania danymi podkreśla, że kopiowanie takich dokumentów jak dowód osobisty prawo jazdy czy inne dokumenty tożsamości jest bezprawne. Jedynym wyjątkiem są banki, które mają prawo przechowywać kopie naszych dokumentów.

Jak zaznacza Maciej Kawecki, czasem uprawnione jest żądanie numeru PESEL, przez usługodawcę, który zabezpiecza się w ten sposób na wypadek roszczeń na przykład za zniszczony sprzęt.

Reklama

Warto też zwrócić uwagę na to, jakie dane podajemy podczas transakcji przez internet. - W wakacje częściej korzystamy z usług biur podróży, kupujemy bilety lotnicze, korzystamy z różnych serwisów internetowych, gdzie udostępniamy nasze dane. Żaden usługodawca nie może uzależniać tej usługi od naszej zgody na marketing i możliwość przekazywania tych danych innym podmiotom - powiedział Maciej Kawecki.

Jak podkreśla dyrektor departamentu zarządzania danymi, w przypadku wątpliwości lepiej nie korzystać z usług wymuszających podanie danych. Można też złożyć skargę na takiego usługodawcę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

IAR/PAP
Dowiedz się więcej na temat: dokument | Ministerstwo Cyfryzacji | dane osobowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »