Ministerstwo Środowiska proponuje nową opłatę za torebki z plastiku
Ministerstwo Środowiska proponuje opłatę recyklingową na wszystkie torebki z plastiku w wysokości 0,2 zł za torbę - napisano w projekcie rozporządzenia. Ustawa ma wejść w życie od 1 września.
"Projektowane rozporządzenie Ministra Środowiska ma na celu określenie stawki opłaty recyklingowej, która będzie pobierana przez przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego i hurtowego, którzy wydają nabywcom torby na zakupy z tworzywa sztucznego" - napisano.
Stawka opłaty recyklingowej określona w dotychczas obowiązującym rozporządzeniu dotyczyła jedynie lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego. Stawka zaproponowana w projektowanym rozporządzeniu będzie dotyczyła wszystkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego z wyłączeniem bardzo lekkich toreb.
Rozporządzenie ma wejść w życie od 1 września.
MF w kwietniowym Programie Konwergencji szacowało wpływy z tego tytułu w wysokości 1,4 mld zł w 2020 roku.
OPINIA: Maciej Olipra, CEO Global Shopper Marketing
Niegdyś kawałek papieru mający służyć ochronie produktu, obecnie często pierwszy i najważniejszy element, zwracający uwagę konsumenta, im bardziej intrygujący - tym lepszy! O czym mowa? O dobrze zaprojektowanym opakowaniu.
Przeszło 95 proc. towarów wytwarzanych przez światową gospodarkę jest opakowana. Co ciekawe - nasz kraj jest jednym z największych rynków opakowań w Europie. Polska Izba Opakowań wskazuje, że jego wartość w 2015 r. wyniosła 40 mld złotych.
Raport "Shopper trends unpacked" przeprowadzony przez DS Smith wskazuje, że wśród przeszło 1000 przebadanych w Wielkiej Brytanii konsumentów niemal 40% zaniepokojonych jest nadmierną ilością produkowanych przez marki opakowań.
Nurt ochrony środowiska naturalnego rośnie w siłę. Zielona rewolucja opanowała planetę i angażuje coraz więcej osób. W dobie trendu "zero waste" nie powinien dziwić więc fakt, że konsumenci coraz bardziej świadomie dokonują zakupu produktów - chcą mieć wpływ na zatrzymanie negatywnych zmian środowiskowych, które dzieją się na ich oczach.
Co więcej, rokrocznie producenci napojów zużywają 17 milionów ton plastiku (z czego według Oceana Group 8,8 milionów ton trafia do oceanu), aby zapakować swoje produkty w dodatkowe folie zwiększające prawdopodobieństwo zakupu przez shoppera kilku sztuk produktu na raz. Zjawisko to nazywa się multipack i wynika raczej ze strategii sprzedażowej niż realnej potrzeby konsumenta.
Global Shopper Marketing to agencja marketingu zintegrowanego świadcząca usługi z szeroko rozumianego shopper marketingu i BTL-u dla największych światowych i rodzimych marek.