Mniej plastiku w McDonald’s? Spółka ma plan jak to osiągnąć

Redukcja plastiku, gazów cieplarnianych oraz rozwój gospodarki obiegu zamkniętego opakowań to nasze cele – mówiła Interii podczas Kongresu Polska Moc Biznesu Katarzyna Kucisz–Rosłoń z McDonald’s Polska. Firma dąży do tego, aby wszystkie opakowania pochodziły z surowców odnawialnych, jednocześnie biorąc odpowiedzialność za wszystkie wytworzone przez siebie odpady.

  • Jak mówiła Interii Katarzyna Kucisz-Rosłoń z McDonald’s Polska firma realizuje strategię zrównoważonego rozwoju, którego jednym z głównych celów jest ochrona środowiska.
  • W restauracjach wykorzystywanych jest coraz mniej opakowań z plastiku - w 2021 roku McDonald’s Polska ograniczył jego zużycie o 835 ton.
  • Spółka współpracuje z firmą, która pomaga odzyskać włókna papierowe z tych opakowań, które nie tylko są z papieru, ale mają również domieszkę plastiku.

Podczas Kongresu Polska Moc Biznesu Katarzyna Kucisz-Rosłoń, corporate relations manager w McDonald’s Polska przypomniała, że firma do 2050 roku planuje zredukować emisję gazów cieplarnianych z biur i restauracji o 36 proc., a z całego łańcucha dostaw o 31 proc.

Reklama

9 na 10 restauracji prowadzą lokalni przedsiębiorcy

McDonald’s Polska opublikował raport dotyczący działań na rzecz zrównoważonego rozwoju (ang. ESG - environmental, social and corporate governance) za rok 2021. Firma wdrożyła zmiany, których jednym z fundamentów jest dbałość o klimat. Strategia realizowana w obszarze ochrony środowiska realizowana jest od 2018 roku.

- W tym roku podjęliśmy próbę, żeby jeszcze przed obowiązkiem legislacyjnym zweryfikować ten kierunek przygotowując po raz pierwszy raport ESG. Dopiero budujemy te doświadczenia, ale z pierwszych naszych wniosków najważniejsze jest to, że aby przygotować raport i w ogóle zmienić cokolwiek w kontekście strategii musimy zaangażować wszystkie obszary działalności naszej firmy - mówiła rozmówczyni Interii. Wskazywała tu na pracowników, franczyzobiorców oraz dostawców.

- W naszym przypadku są to nie tylko pracownicy, których mamy w Polsce ponad 31 tys., ale również nasi kluczowi dostawcy, z którymi pracujemy często już od początku istnienia w Polsce, czyli 30 lat, a oprócz tego są to nasi franczyzobiorcy. W Polsce ponad 90 proc. restauracji jest prowadzona i zarządzana przez lokalnych przedsiębiorców - wymieniała ekspertka.

Brudne opakowania zamieniają się w czysty papier

Jednym z filarów realizacji strategii ESG jest rozwój gospodarki obiegu zamkniętego opakowań Jak mówiła Kucisz-Rosłoń firma działa tu w trzech obszarach, biorąc odpowiedzialność za wszystkie odpady wytwarzane w restauracjach.

- Redukujemy ilość plastiku - chcemy, aby jak najwięcej opakowań, które są w restauracjach były papierowe, ponieważ papier jest surowcem, który możemy dość łatwo przetworzyć. Recycling to właśnie ten drugi etap. Współpracujemy z naszym dostawcą, firmą Miklan-Ryza z Torunia, który opracował unikatową technologię na skalę europejską. Technologia ta pozwala odzyskać włókna papierowe z zabrudzonych opakowań papierowych jak i tych mających pewną domieszkę plastiku. Przetworzone opakowania wracają do restauracji w postaci ręczników papierowych i papieru toaletowego - wyjaśniała managerka.

Trzecim obszarem realizacji strategii środowiskowej strategii jest wzięcie odpowiedzialności za wszystkie wytworzone odpady - także takie, które trafiają do koszy poza restauracjami. Tak dzieje się głównie w mniejszych miejscowościach.

- Uruchomiliśmy program EcoHeroes, w ramach którego nasi pracownicy wraz z lokalną społecznością organizują zbiórki odpadów. Program uruchomiliśmy pod koniec 2021 roku i mamy już na koncie ponad 1000 akcji w całej Polsce. W systemie recyclingu papieru jest ponad 300 restauracji. Chcemy, aby do końca roku wszystkie nasze restauracje były w tym systemie z wyłączeniem centrów handlowych - mówiła przedstawicielka McDonald’s Polska.

Mniej plastiku, a więcej recyclingu w McDonald’s

Jak wynika z opublikowanego raportu, spółka zakłada, że w 2025 roku 100 proc. wszystkich opakowań będzie pochodziło z surowców odnawialnych, ze źródeł certyfikowanych lub z  recyklingu. "Od czerwca 2021 roku McDonald’s w Polsce zadeklarował używanie wyłącznie sztućców drewnianych, a zmiana ta ograniczy zużycie plastiku o  kolejne 220 ton rocznie. W  sumie tylko w  2021 roku McDonald’s ograniczył zużycie plastiku o 835 ton." - czytamy w publikacji.

Katarzyna Kucisz-Rosłoń przyznała, że przeprowadzone badania potwierdziły, że spółka działa w oczekiwanym przez interesariuszy i klientów kierunku. Wynika to m.in. z ankiet, które zostały przez nich wypełnione. Rozmówczyni Interii podkreślała, że kwestie ochrony środowiska są dla wszystkich ważne, ale to decyzje klientów o segregacji odpadów pomagają spółce w realizacji strategii.

- Gospodarka obiegu zamkniętego nie byłaby możliwa bez naszych gości, którzy przy koszach w restauracjach podejmują kluczowe decyzje. Jeśli we właściwy sposób będą segregować nasze odpady, to będziemy w stanie je przetworzyć. Zachęcamy ich także, aby angażowali się w zbiórki odpadów poza restauracjami - współpracujemy tu z naszym partnerem Planet Heroes - mówiła ekspertka.

McDonald’s obecny jest w Polsce od 1992 roku. Do dziś spółka otworzyła na terenie naszego kraju 510 restauracji.

Paulina Błaziak

Zobacz również:

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »